Heb je dit kind gezien?
Over de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen op de vrijeschool.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Heb je dit kind gezien?
Over de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen op de vrijeschool.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen met een specifieke pedagogische vraag vraagt onherroepelijk iets extra’s van leerkrachten. Het bieden van onderwijs dat passend is voor deze leerlingen is beslist niet eenvoudig te realiseren in de dagelijkse praktijk. Passend onderwijs gaat over een zo passend mogelijk onderwijsaanbod aan alle leerlingen (Dekker, 2014). Daarbij staan de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen centraal. Dit betreft nadrukkelijk niet alleen leerlingen met een leerprobleem of beperking, maar ook hoogbegaafde leerlingen. Vanuit het nieuwe inspectiekader (Inspectie van het Onderwijs, 2017) wordt gesteld dat scholen meer verantwoordelijkheid krijgen en moeten nemen ten aanzien van het vaststellen van onderwijsdoelen.
Organisatie | Hogeschool Leiden |
Afdeling | Faculteit Educatie |
Lectoraat | Waarde(n) van Vrijeschool Onderwijs |
Jaar | 2018 |
Type | Workingpaper |
Taal | Nederlands |