Koersen op de toekomst: innoveer sociale opleidingen!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Koersen op de toekomst: innoveer sociale opleidingen!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het sociale domein ondergaat door de transitie en transformatie (decentralisatie van zorg en welzijn
naar de gemeenten) de komende paar jaar een drastische gedaantewisseling. De veranderingen
beïnvloeden niet alleen het stelsel/systeem, maar vragen ook nieuwe competenties van sociale
professionals (kennis, vaardigheden en attitude). Deze koerswijziging kan niet zonder effect blijven
op de inhoud van de sociale opleidingen. De vraag rijst of de huidige sociale (hbo) opleidingen qua
programma toekomstbestendig opleiden en of zij momenteel de juiste aankomende sociale professional
afleveren. Duidelijk is, zo blijkt uit menig rapport, dat een grondige heroriëntatie noodzakelijk is.
Organisatie | Hogeschool Rotterdam |
Lectoraat | Kenniscentrum Talentontwikkeling |
Gepubliceerd in | Journal of Social Intervention: Theory and Practice Vol. 24, Uitgave: 1, Pagina's: 71-75 |
Datum | 2015-03-26 |
Type | Artikel |
Taal | Nederlands |