Blij(f) praten!: een handreiking voor meer interactie met jonge kinderen op de groep en thuis met de aanpak Thuis in Taal
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Blij(f) praten!: een handreiking voor meer interactie met jonge kinderen op de groep en thuis met de aanpak Thuis in Taal
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De taalomgeving thuis verschilt van kind tot kind. Sommige kinderen zijn van huis uit gewend om met volwassenen over van alles en nog wat te praten en ontvangen een rijk taalaanbod. Andere kinderen groeien op in een minder taalrijke omgeving. Vooral voor deze laatste groep kinderen kan het creëren van interactiemomenten helpend zijn voor de taalontwikkeling (zie ook het boekje Taal begint Thuis). Het promotieonderzoek Thuis in Taal levert beproefde handvatten op over wat werkt om de samenwerking met (doelgroep) ouders in de VVE te versterken en als leraar bij te dragen aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen. Deze handvatten zijn samengevat in zeven stappen (zie ook de handreiking Thuis in taal in zeven stappen).
Organisatie | Hogeschool Rotterdam |
Lectoraat | Kenniscentrum Talentontwikkeling |
Datum | 2019-10-01 |
Type | Andersoortig materiaal |
Taal | Nederlands |