Een voortgangsgesprek met ouders in het basisonderwijs
Gereedschapskist voor beter samenwerken met oudersWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Een voortgangsgesprek met ouders in het basisonderwijs
Gereedschapskist voor beter samenwerken met oudersWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De meeste scholen voeren drie keer per jaar rapportgesprekken (tienminutengesprekken)
met ouders. Deze rapportgesprekken gaan, zoals het woord al zegt, over het
rapport van het kind en daarmee over de ontwikkeling van het kind op school. De
nadruk ligt op de cognitieve ontwikkeling. Het risico bestaat dat de aandacht vooral uitgaat
naar de zaken die niet zo goed gaan (slechte cijfers, slecht gedrag). Soms nodigen
scholen alleen de ouders uit van de kinderen waar er een negatieve aanleiding is om in
gesprek te gaan. Een voortgangsgesprek is een gesprek met een andere insteek en een
bredere agenda bij het bespreken van de ontwikkeling van het kind dan het rapportgesprek.
Voortgangsgesprekken dragen bij aan het onderhouden van de relatie tussen
ouders en school, waar in het kennismakingsgesprek de basis voor is gelegd.
Organisatie | Hogeschool Rotterdam |
Lectoraat | Kenniscentrum Talentontwikkeling |
Datum | 2016-10-01 |
Type | Andersoortig materiaal |
Taal | Nederlands |