Variantenstudie HRM103-spoorbrug Leeuwarden
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Variantenstudie HRM103-spoorbrug Leeuwarden
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De doelstelling tijdens het onderzoek is uitvoeren van onderzoek naar de mogelijkheden voor het vervangen van de bestaande HRM103-spoorbrug te Leeuwarden. De basis van dit afstudeeronderzoek komt voort uit het probleem dat de huidige spoorbrug op termijn het einde van haar technische levensduur nadert, en de toekomstig te verwachten intensiteiten op de kruisende verkeersstromen niet adequaat kan faciliteren. Bij vervanging van de spoorbrug worden toekomstplannen betreft het verruimen van het Van Harinxmakanaal en de intensivering van het treinverkeer meegenomen. Deze toekomstplannen zijn verwoord in diverse visies en richtlijnen voor de projectomgeving, die samen met de klanteisen als basis gelden voor dit onderzoek.
De hoofdvraag is als volgt geformuleerd: Wat is de meest kostenefficiënte en toekomstbestendige oplossing om de capaciteit van de HRM103-spoorbrug over het Van Harinxmakanaal te bevorderen, zonder de doorgang van scheepvaartklasse VA te hinderen?’
Op basis van de vraagspecificatie zijn twee ontwerpvarianten, een spoorwegaquaduct en een deels beweegbare overbrugging, nader uitgewerkt tot op de basis van een schetsontwerp. De geoptimaliseerde varianten zijn door middel van een multicriteria-analyse vergeleken op basis van de criteria: veiligheid, oplossingsgerichtheid, kosten, inpassing en toekomstbestendigheid.
Organisatie | Hanzehogeschool Groningen |
Opleiding | Civiele Techniek |
Afdeling | Academie voor Architectuur, Bouwkunde & Civiele Techniek [tot 1 september 2017] |
Partner | Royal HaskoningDHV |
Datum | 2018-05-28 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |