De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Meten is weten; de meetlat die pedagogisch medewerkers van Stichting Jeugdformaat helpt te bepalen of kinderen van 4 tot 7 jaar met een hechtingsstoornis geschikt zijn voor een sociale vaardigheidstraining

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Meten is weten; de meetlat die pedagogisch medewerkers van Stichting Jeugdformaat helpt te bepalen of kinderen van 4 tot 7 jaar met een hechtingsstoornis geschikt zijn voor een sociale vaardigheidstraining

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Kinderen met een hechtingsstoornis hebben over het algemeen moeite met het leggen en onderhouden van contacten met andere kinderen. Samen spelen lukt bij deze kinderen vaak niet, maar het loopt juist vaak af met ruzie, frustraties en veel geschreeuw. Een sociale vaardigheidstraining zou dan ook een uitkomst zijn voor deze kinderen. Tijdens deze training leren de kinderen niet alleen om voor zichzelf op te komen en te zeggen waar ze trots op zijn en wat ze leuk vinden, maar ze leren ook hoe ze adequaat met anderen om moeten en kunnen gaan.
Helaas komt het vaak voor dat kinderen met een hechtingsstoornis niet aangemeld worden voor een sociale vaardigheidstraining.

Dit productverslag gaat over het onderzoek dat ik heb gedaan bij Stichting Jeugdformaat. Tijdens het onderzoek hebben interviews plaatsgevonden met een sociale vaardigheidstrainer en gedragswetenschappers van Stichting Jeugdformaat. Naast hen hebben ook de pedagogisch medewerkers van de daghulpen 4-7 hun medewerking verleent aan het onderzoek. Met behulp van literatuuronderzoek en de resultaten van het praktijkonderzoek kon er antwoord gegeven worden op de volgende hoofdvraag:

Welk hulpmiddel kan de daghulp 4-7 van Stichting Jeugdformaat inzetten om te bepalen of kinderen van 4 tot 7 jaar met een hechtingsstoornis in aanmerking komen voor een Sociale Vaardigheidstraining?

Uit de enquêtes van de pedagogisch medewerkers van de daghulpen 4-7 blijkt dat de medewerkers van Stichting Jeugdformaat ervaring hebben met kinderen met een hechtingsstoornis en dat zij deze kinderen benaderen zoals dit terug te vinden is in literatuur die over deze kinderen geschreven is. Hieruit kan opgemaakt worden dat als de sociale vaardigheidstraining, zoals hij nu gegeven wordt, in juli 2010 stopt, de pedagogisch medewerkers geschikt zullen zijn voor het geven van een sociale vaardigheidstraining. Uiteraard is het van belang dat de pedagogisch medewerkers een cursus of training zullen volgen, waardoor de professionaliteit binnen de instelling stijgt.
Als de training zo veilig mogelijk gemaakt wordt door de pedagogisch medewerkers, kunnen in de
toekomst ook kinderen met een hechtingsstoornis participeren aan een sociale vaardigheidstraining.
Met behulp van dit productverslag heb ik een handleiding ontwikkeld die pedagogisch medewerkers kunnen gebruiken bij het aanmelden van kinderen met een hechtingsstoornis bij een sociale vaardigheidstraining.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingSP Sociaal Pedagogische Hulpverlening
AfdelingAcademie voor Sociale Professies
PartnerStichting Jeugdformaat
Jaar2010
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk