De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het ontwikkelen van de nieuwe website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het ontwikkelen van de nieuwe website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Een belangrijk museum voor Groningen dat zelf deels historie wordt. Het Noordelijk Scheepvaartmuseum (NSM) werkt sinds 2014 aan een nieuwe visie voor de toekomst van het museum. De gemeente Groningen had namelijk aangegeven te willen streven naar een ‘Huis van Groningse Geschiedenis’ in een ‘Historisch Kwartier’. Het Noordelijk Scheepvaartmuseum heeft deze rol op zich genomen en wil daarom veranderen van een maritiem museum naar een historisch museum. Een aantal aandachtspunten hierbij zijn, meer evenementen buiten de museummuren, veel aandacht voor educatie, grote aanpassingen aan de inrichting en het uitbreiden of verbeteren van de museale voorzieningen. Tot op heden zijn deze veranderingen nog in volle gang.

Het probleem waar het museum nu echter mee zit is dat de bezoekersaantallen aan het teruglopen zijn. Een gevolg van de teruglopende bezoekersaantallen is dat de inkomsten verminderen. Als de daling op deze manier voortzet, kan dit resulteren in het moeten sluiten van het museum. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat verschillende doelgroepen zich voor een museumbezoek
vooral oriënteren op internet. Het is daarom van groot belang om een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website te hebben. Wat nu nog ontbreekt is de kennis om een goede
website te ontwikkelen die goed aansluit op de nieuwe visie van het museum en de wensen van
de toekomstige bezoekers.
En daar kom ik als Interaction Designer in beeld. Als afstudeerder Communicatie & Multimedia Design (CMD) is het mijn doel om voor 19 maart 2018 een nieuwe website te ontwikkelen, bestaande uit onderzoek, ontwerp, clickable prototype en tests, waarin interactieve elementen worden geïmplementeerd waarmee de nieuwe visie van het Noordelijk Scheepvaartmuseum naar voor komt en de website voor hogere bezoekersaantallen en meer inkomsten gaat zorgen.
Dit onderzoeksrapport doet verslag van het onderzoek dat gedaan is, in dienst van het ontwerpproces.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingITD Communication & Multimedia Design
AfdelingFaculteit IT & Design
PartnerNoordelijk Scheepvaartmuseum
Jaar2017
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk