De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Onderzoek naar het gebruik van een game bij patiënten met Claudicatio Intermittens

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Onderzoek naar het gebruik van een game bij patiënten met Claudicatio Intermittens

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Inleiding: Het is voor claudicatio intermittens patiënten van groot belang om te blijven lopen. Het doel van het lopen is het vergroten van de pijn-vrije loopafstand en totale loopafstand, zodat de patiënten minder beperkt worden in de alledaagse handelingen, zoals boodschappen doen, huishouden en werken. Om de pijn-vrije loopafstand en totale loopafstand te vergroten volgen claudicatio intermittens patiënten een looptraining. Sinds kort wordt er in de revalidatie behandelingen gecombineerd met een game uitgevoerd. Bij verschillende ziektes is de revalidatie gecombineerd met een game uitgevoerd. De resultaten van deze onderzoeken waren allemaal positief. De game had een effectief resultaat op de metingen en de ziekte. Het doel van dit onderzoek is het testen van een game gecombineerd met de looptrainingen bij claudicatio intermittens patiënten.
Methode: Aan dit onderzoek hadden 11 claudicatio intermittens patiënten deelgenomen (10 mannen en 1 vrouw). De patiënten liepen op een loopband met een vaste snelheid van 3,2 km/u en waarbij de hellingshoek elke twee minuten met 2% omhoog ging tot 10%. De patiënten die aan het onderzoek deelnamen moesten drie metingen uitvoeren. Twee metingen (MS1x en MS2x) waren een gestandaardiseerde looptest gecombineerd met een game en de overige meting (ZS) was een gestandaardiseerde looptest zonder een game. De verkregen loopafstand resultaten werden onderverdeeld in pijn-vrije loopafstand en totale loopafstand.
Resultaten: Uit de resultaten bleek dat bij de metingen met de game de pijn-vrije loopafstand 9,7% was vergroot vergeleken met de meting zonder de game. De totale loopafstand bij de metingen met de game was vergroot met 5,7% in vergelijking met de meting zonder de game. De gemiddelde pijn-vrije loopafstand bij de meting ZS was 302,8 meter (sd=76). Voor de metingen MS1x en MS2x waren de gemiddelde pijn-vrije afstanden 317,6 meter (sd=89) en 345,5 meter (sd=97). De gemiddelde totale loopafstand bij de meting ZS was 630 meter (sd=354). De gemiddelde totale loopafstand bij de metingen MS1x en MS2x waren 665,6 meter (sd=356) en 666,3 meter (sd=346).
Conclusie: De conclusie die uit dit onderzoek getrokken kan worden, is dat een game gecombineerd met een gestandaardiseerde looptest een geschikte methode is voor het vergroten van de pijn-vrije loopafstand en totale loopafstand tijdens de looptest.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingTISH Bewegingstechnologie
AfdelingAcademie voor Technologie, Innovatie & Society Den Haag
LectoraatLectoraat Innovatieve Beweegstimulering en Sport
PartnerTergooiziekenhuis, Hilversum
Jaar2013
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk