De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het Huis van de Stad, Het Nieuwe Werken & interne communicatie: hoe kan gemeente Gouda dat inrichten?

Onderzoek naar de interne communicatie van gemeente Gouda

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het Huis van de Stad, Het Nieuwe Werken & interne communicatie: hoe kan gemeente Gouda dat inrichten?

Onderzoek naar de interne communicatie van gemeente Gouda

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Gemeente Gouda zit in een veranderingsproces. Er heeft een organisatieverandering plaatsgevonden waarbij de gemeente van acht diensten naar drie directies is gegaan. Daarnaast is de gemeente sinds juni 2012 gehuisvest in het Huis van de Stad. Hiermee is Gouda van vijf gebouwen op verschillende locaties (decentraal) naar één gebouw gegaan. De laatste verandering is dat gemeente Gouda bij intreding van het nieuwe pand direct overgestapt is op Het Nieuwe Werken, een werkwijze waarbij het onder andere draait om resultaat in plaats van aanwezigheid. Al deze veranderingen zorgen ook voor veranderingen in de interne communicatie. In deze nieuwe situatie wordt ook de betrokkenheid bij de organisatie en bij andere afdelingen als zeer belangrijk ervaren, wat tot de volgende hoofdvraag van het onderzoek heeft geleid: Hoe kan gemeente Gouda de interne communicatie inrichten aansluitend op de communicatiebehoeften van medewerkers zodat het leidt tot meer betrokkenheid?

Om deze hoofdvraag te beantwoorden zijn er zes deelvragen opgesteld. De deelvragen hebben betrekking op de huidige interne communicatie, organisatie- en communicatiestructuur, organisatiecultuur, betrokkenheid, knelpunten en andere organisaties. Middels deskresearch en fieldresearch (kwalitatieve interviews) is er antwoord gegeven op de hoofd- en deelvragen.

De conclusie is dat de interne communicatie niet wordt georganiseerd en dat structuur mist. In de gekozen organisatiestructuur pakken de leidinggevenden nog te weinig een rol als schakel tussen medewerker en directie. Er heerst een hokjescultuur, waar medewerkers hard werken voor het eigen doel, in plaats van voor een gezamenlijk doel. Samenwerken zit in de visie van Het Nieuwe Werken, maar dat wordt nog niet goed in praktijk gebracht. Over het algemeen zijn medewerkers wel betrokken bij de organisatie, maar minder bij andere afdelingen. Medewerkers willen wel meer betrokken worden bij andere afdelingen om zo hun werk goed te kunnen doen.

Er zijn aanbevelingen gedaan om de interne communicatie in te richten en aan te laten sluiten op de communicatiebehoeften, gericht op het vergroten van betrokkenheid. Het advies is om samenwerking te stimuleren, zowel tussen medewerkers van andere afdelingen als tussen de directie en medewerkers. Hierin moet de rol van leidinggevenden gestimuleerd worden, aangezien zij de schakel zijn tussen de directie en medewerkers. Gemeente Gouda moet structuur brengen in de interne communicatie, zodat het duidelijk wordt wat men van elkaar kan verwachten. Tot slot moet dialoog de prioriteit worden om in de communicatiebehoeften te voorzien en betrokkenheid te vergroten.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingESC Communicatie
AfdelingAcademie voor European Studies & Communication
PartnerGemeente Gouda
Jaar2013
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk