De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Hoe realiseer je een social mediastrategie voor een culturele organisatie?

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Hoe realiseer je een social mediastrategie voor een culturele organisatie?

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In een veranderend medialandschap is het de kunst om als culturele organisatie op zowel traditionele als nieuwe media aanwezig te zijn. Er zijn organisaties die worstelen hoe ze met social media om moeten gaan. Voor Pier K, vertrekpunt voor kunst en cultuur in Haarlemmermeer, is onderzoek uitgevoerd op welke manier zij gebruik kan maken van nieuwe media naast het gebruik van traditionele media.
Voor dit onderzoek zijn er 408 gebruikers van cursussen van Pier K ondervraagd door middel van een enquête met de belangrijkste vraag: welke social media gebruikt u? Daarnaast heeft kwalitatief onderzoek plaatsgevonden in de vorm van twee semigestructureerde interviews bij poppodium Duycker en stichting CJP.
Pier K kent een gevarieerde doelgroep van 4 tot 100 jaar. Social media wordt door een brede leeftijdsgroep gebruikt onder de respondenten. De scheidslijn voor welke leeftijd je welk sociaal medium gebruikt is erg dun en loopt in elkaar over. Uit het onderzoek komt naar voren dat de respondenten wel bekend zijn met de verschillende social media, maar hier nauwelijks gebruik van maken. Het medium Facebook wordt door de onderzoeksgroep het meest gebruikt, en meestal met de reden om contacten te onderhouden en om eigen interesses met anderen te delen. Daarna volgt YouTube dat veelvuldig gebruikt wordt door de respondenten.
CJP verweeft haar social mediastrategie in de huidige communicatiestrategie. CJP gebruikt social media met een duidelijk doel: toename van verkoop CJP-passen. Bij Duycker is er geen duidelijke social mediastrategie, en zij zijn nog zoekende naar de juiste vorm. Deze interviews leren samen met de deskresearch dat het heel belangrijk een duidelijk doel voor ogen te hebben. Pier K moet zich bewust zijn hoeveel tijd en moeite social media kosten om het gedegen en met het juiste doel uit te kunnen voeren.
Een goede online marketingstrategie is van groot belang, het is de basis voor de website en de online communicatie. Ook de koppeling met offline communicatie is belangrijk, dit vergt een brede kennis van zowel on- als offline marketingcommunicatie. Er moet een mate van flexibiliteit behouden blijven omdat social media continu veranderen.
Pier K wordt geadviseerd om Facebook nog intensiever te gaan gebruiken. Dit medium leent zich uitstekend om engagement met het merk te vergroten. Door gebruik te maken van exclusieve vooraankondigingen en het organiseren van maandelijkse winacties trek je meer mensen naar je pagina en is het waarschijnlijk dat mensen de berichten delen met hun vrienden. Dit sluit weer aan bij het doel waarmee de onderzoeksgroep Facebook nu gebruikt, namelijk het delen van interesses met anderen.
Er moet bewustzijn worden gecreëerd over het belang van social media bij de afdeling Marketing & Communicatie. Social media moeten onderdeel worden van de communicatiestrategie. Er moet een missie bedacht worden; doelstellingen; succesfactoren; indicatoren; targets en acties. Na een half jaar volgt er een evaluatie van de strategie. Welke conclusies kun je trekken en wat wordt de volgende stap.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingESC Communicatie
AfdelingAcademie voor European Studies & Communication
PartnerPier K
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk