De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

In theorie werkt het!

Een praktijkgericht onderzoek naar de meest voorkomende doelgroepen, behandeldoelen en werkwijzen van dramatherapeuten in het werkveld

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

In theorie werkt het!

Een praktijkgericht onderzoek naar de meest voorkomende doelgroepen, behandeldoelen en werkwijzen van dramatherapeuten in het werkveld

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Voor de curriculumherziening van de Propedeuse en Hoofdfase1 van de opleiding Vaktherapie Drama is onderzoek gedaan naar de meest voorkomende doelgroepen, behandeldoelen en werkwijzen in het werkveld van dramatherapie. Dit heeft tot doel om de opleiding zo dicht mogelijk te laten aansluiten op de situatie in het werkveld.

De hoofdvraag voor dit onderzoek is: “Met welke doelgroepen en behandeldoelen werken dramatherapeuten, en welke werkwijze gebruiken ze daarbij?” Om tot een beantwoording van deze vraag te komen, is literatuuronderzoek gedaan. Ook zijn 50 enquêtes ingevuld door dramatherapeuten, die door de onderzoeker geanalyseerd zijn. Door deze manier van dataverzameling kan de curriculumherziening zowel onderbouwd worden met vakliteratuur als met voorbeelden vanuit het werkveld.

Hieruit komt naar voren dat dramatherapeuten voornamelijk werken met de doelgroepen “kinderen”, “jongeren”, “jongvolwassenen”, “volwassenen” en “gezinnen”. Deze doelgroepen volgen dramatherapie vanwege problemen in de emotie- en agressieregulatie, problematieken rondom trauma’s, angst-, stemmings- en persoonlijkheidsstoornissen.

De meest voorkomende behandeldoelen zijn te verdelen in de categorieën emotieregulatie, autonomie, ziektesymptomen verminderen, sociaal functioneren en verwerking. Om de cliënt te helpen deze doelen te behalen, worden de werkwijzen van Smeijsters ingezet. Het meest voorkomend zijn de re-educatieve, supportieve en reconstructieve werkwijze.

Toon meer
OrganisatieHAN University of Applied Sciences
OpleidingVaktherapie
AfdelingAcademie Gezondheid en Vitaliteit
PartnerHogeschool van Arnhem en Nijmegen
Datum2019-06-03
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk