De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Creatief ondernemerschap en het dubbel succescriterium

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Creatief ondernemerschap en het dubbel succescriterium

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Sinds de afschaffing van de Beeldende Kunstenaarsregeling (BKR) in 1987 moet de kunstenaar zich steeds meer als zelfstandig ondernemer organiseren. Toch is ondernemerschap voor veel creatieven nog steeds vooral een noodzakelijk kwaad om creatieve doelen te bereiken. Het gevolg is een weinig professionele invulling van het ondernemerschap die het creatief succes bedreigt. In hoeverre wijkt creatief ondernemerschap af van ‘gewoon’ ondernemerschap?

Creatieven definiëren zich zelden als ondernemers omdat ze hun culturele toegevoegde waarde doorgaans belangrijker vinden dan de economische. Pleidooi voor aandacht voor de samenhang en wisselwerking tussen ‘culturele winst’ en ‘economische waarde’.

OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
AfdelingKenniscentrum Business Development & Co-creation
LectoraatKunst, Cultuur en Economie
Gepubliceerd inHolland Management Review Management Press, Amsterdam, Vol. 2012, Uitgave: 146, Pagina's: 37-42
Jaar2012
TypeArtikel
ISBN978-90-313-8891-2
ISSN0927-4375
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk