Eigenaarschap binnen het spellingsonderwijs
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Eigenaarschap binnen het spellingsonderwijs
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Dit onderzoek draait om een casusschool waar behoefte is aan een duidelijker beeld rondom ‘eigenaarschap’ en advies over de wijze waarop middenbouwleerkrachten dit kunnen stimuleren binnen effectief spellingsonderwijs. Uit het theoretisch kader blijkt dat eigenaarschap bestaat uit de volgende trainbare vaardigheden: eigen doelen stellen, zelfevaluatie, zelfmonitoring en zelfinstructie (Zimmerman, 1990; Deleij, 2016). Daarnaast blijkt dat effectieve spellingsinstructies vijf fases bevatten (Janson, 2010). Op basis hiervan is de onderzoeksvraag ontstaan: Hoe kunnen de middenbouwleerkrachten van de casusschool het eigenaarschap van kinderen volgens Zimmerman (1990) en Deleij (2016) stimuleren binnen het vakgebied spelling met behoud van effectieve spellingsinstructies volgens Janson (2010)? Met bovengenoemde vaardigheden in gedachte is een pilot(boekje) ontworpen. Voor en tijdens de pilot is geobserveerd in vijf middenbouwgroepen. Hierbij is gekeken wat er zichtbaar was van de vaardigheden en instructiefases. De pilot heeft doorgaans zowel op het gebied van eigenaarschap als op het gebied van spellingsinstructiefases een positieve ontwikkeling teweeg gebracht. Echter is op beide vlakken nog ruimte voor verbetering. Na de pilot zijn vijf middenbouwleerkrachten geïnterviewd om te achterhalen wat zij nodig hebben om verbetering te kunnen realiseren. Hieruit is gebleken dat er behoefte is aan een soortgelijk format als het pilotboekje en een doorgaande lijn binnen de school. De voornaamste conclusie is dat eigenaarschap stimuleren zowel een negatieve, als positieve bijdrage aan spellingsonderwijs kan leveren. Dit is afhankelijk van het level waarop de vaardigheden van eigenaarschap getraind worden. Er wordt aanbevolen om dit level te verhogen door het pilotboekje te verbeteren en structureel in te zetten.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leraar basisonderwijs |
Afdeling | Fontys Hogeschool Kind en Educatie |
Datum | 2018-04-27 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |