De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Zorgvuldigheid in wiskunde

praktijkgericht onderzoek naar het verhogen van het leerrendement in de wiskundeles

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Zorgvuldigheid in wiskunde

praktijkgericht onderzoek naar het verhogen van het leerrendement in de wiskundeles

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Als onderwijsadviseur van leerkrachten wiskunde houdt de vraag ‘hoe kunnen we leerlingen laten excelleren voor het vak wiskunde?’ me voortdurend bezig. In school x zet ik, in samenwerking met 2 wiskundeleerkrachten, een praktijkgericht onderzoek op om enkele mogelijke antwoorden te vinden. Na een literatuurstudie wordt beslist om klasaanpakken uit te testen die zeer gericht inzetten op zorgvuldigheid in wiskunde, zowel op het inhoudelijk vlak als op het vlak van zorgvuldig studeren. Het doel dat we nastreven met deze wijziging van de klaspraktijk is het verhogen van het leerrendement van de leerlingen. Leerrendement wordt afgebakend tot leerwinst, leerefficiëntie en leermotivatie. De onderzoeksvraag wordt als volgt geformuleerd: kunnen klasaanpakken met extra aandacht voor zorgvuldigheid in de lessen wiskunde van de eerste graad A-stroom en een communicatie op leerlingenniveau van de mate van zorgvuldigheid • de leerwinst verhogen; • de leerefficiëntie bevorderen en/of • de leermotivatie verbeteren? De leerwinst die een leerling boekt wordt berekend door het verschil te maken tussen het behaalde resultaat bij de gewijzigde klasaanpak en het verwachte resultaat bij een niet-gewijzigde klasaanpak. De leerefficiëntie en –motivatie worden zowel bij de start als bij het einde van het onderzoek door de leerling zelf en door de leerkracht ingeschaald. Het verschil in toegekende waarden bij het einde en bij de start vertegenwoordigt de winst. Er werd vastgesteld dat de klasaanpakken voor bijna 77% van de leerlingen geleid hebben tot winst op minstens 1 van de aspecten van leerrendement, zijnde leerwinst, leerefficiëntie of leermotivatie.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2017-02
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk