Betere concentratie door actieve pauze?
Praktijkonderzoek naar het effect van actieve pauzes op het concentratievermogen van kinderenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Betere concentratie door actieve pauze?
Praktijkonderzoek naar het effect van actieve pauzes op het concentratievermogen van kinderenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Er is reeds aangetoond dat fysieke activiteit de concentratie verhoogd. De vraag hierbij is of de mate van fysieke activiteit tijdens een actieve pauze hier voldoende voor is. Er zijn tijdens de gymles verschillende activiteiten aangeleerd en materialen beschikbaar gesteld om de leerlingen in de pauze actiever te krijgen. Door tijdens de pauze de hartslagfrequentie en na de pauze de concentratie te meten kan er antwoord gegeven worden op de eerder genoemde vraag. Uit de resultaten blijkt dat bijna alle leerlingen in concentratie vooruit zijn gegaan maar er is geen verband te zien met de mate van fysieke activiteit.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Sporthogeschool |
Jaar | 2011 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |