Passende betrokkenheid voor iedereen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Passende betrokkenheid voor iedereen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In de literatuur wordt er gesproken over het gebruik van samenwerkend leren om de sociale cohesie te verhogen. In dit onderzoek is er onderzocht of het samenwerkend leren ook daadwerkelijk effect heeft op een bovenbouw groep van SBO de vijfkamp. Om dit te onderzoeken is er gebruikt gemaakt van groene spelen. Groene spelen alleen komt niet toe aan de sleutelbegrippen van het samenwerkend leren, om hier wel aan toe te komen is er gebruik gemaakt van een evaluatieformulier. Dit formulier heeft ervoor gezorgd dat er inzichten komen in sociale vaardigheden, zodat deze verbeterd konden worden.
In het onderzoek is gevonden dat de sociale cohesie verbeterd is, er is een effectgrootte van 0.5 gevonden op de GCEQ vragenlijst. Dit geeft aan dat deze interventie een middelgroot effect heeft gehad. Het sociogram geeft niet meer positieve keuzes aan, maar juist een verhoging in negatieve keuzes. Aan de hand van een observatie is er gevonden dat het gevoel van verbondenheid verhoogt is bij de buitenbeentjes.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leraar Lichamelijk Opvoeding |
Afdeling | Fontys Sporthogeschool |
Datum | 2016-06-30 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |