De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'Taal + klas': een onderzoek naar de effecten van het plaatsen van leerlingen uit groep 3(4) in een schakelklas in Nieuwegein

Rechten: Alle rechten voorbehouden

'Taal + klas': een onderzoek naar de effecten van het plaatsen van leerlingen uit groep 3(4) in een schakelklas in Nieuwegein

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit praktijkonderzoek wordt gekeken naar de effecten van het plaatsen van leerlingen in een schakelklas in Nieuwegein, na groep 2. Het betreft leerlingen die naar groep 3 gaan of zittenblijvers uit groep 3. In deze klas krijgen leerlingen, met een grote taalachterstand, één jaar de kans om een inhaalslag te maken, om na dat jaar het onderwijs aan de eigen school in groep 4 te vervolgen. Het betreft een bovenschoolse deeltijdschakelklas, die in het schooljaar 2009-2010 opgestart is.

Hiervoor heb ik allereerst literatuuronderzoek gedaan naar schakelklassen in het algemeen. Daarna ben ik specifiek gaan kijken naar de keuzes in Nieuwegein. In de deelvragen bij mijn onderzoeksvraag heb ik de inrichting en doelstelling van de schakelklas in Nieuwegein meegenomen, omdat bepaalde keuzes mee kunnen spelen in de uitkomsten van het onderzoek. Ook ben ik in de literatuur gaan kijken naar wat er bekend is over woordenschatonderwijs, om dit te kunnen linken aan het woordenschatonderwijs in de schakelklas in Nieuwegein.
Woordenschatontwikkeling is namelijk een eerste voorwaarde voor het verminderen van taalachterstand. Hier wordt veel tijd en aandacht voor ingeruimd. Daarnaast heb ik gekeken hoe schakelklassen in het huidige beleid van passend onderwijs passen.
Mijn oorspronkelijke onderzoeksperiode omvatte 9 maanden, maar door onvoorziene omstandigheden is dit bijna een jaar geworden, waardoor ik ook de resultaten aan het eind van het schooljaar heb mee kunnen nemen. Ik heb hiervoor interviews afgenomen op de thuisscholen van de leerlingen en heb ik gesproken met de leerkracht van de schakelklas en de logopediste.
Vanuit de beschreven effecten was het mogelijk om een aantal aanbevelingen te doen, zowel naar de schakelklas toe, als naar cluster 2 (leerlingen met een auditieve of communicatieve beperking). Dit zou een aanzet kunnen zijn voor verder onderzoek naar een uitbreiding van de samenwerking tussen het samenwerkingsverband Nieuwegein en cluster 2.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk