De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Zoektocht naar een geschikte spellingmethode voor leerlingen met een TOS en LVB

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Zoektocht naar een geschikte spellingmethode voor leerlingen met een TOS en LVB

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Welke methode voor spellingonderwijs sluit aan bij de behoefte van onze leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis en licht verstandelijke beperking op onze school? Op deze vraag is in dit onderzoek naar antwoorden gezocht. Het doel van het onderzoek was een geschikte spellingmethode vinden voor de leerlingen op onze school. Om een antwoord op de vraag te krijgen, is eerst een literatuurstudie uitgevoerd. Daarnaast heeft de onderzoeksgroep data verkregen uit interviews met intern begeleiders van collega-scholen, uit analyses van spellingmethodes, uit klassenobservaties en uit vragenlijsten verspreid onder leerkrachten. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de bestaande spellingmethodes niet zondermeer geschikt zijn voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en een licht verstandelijke beperking (LVB). Deze leerlingen hebben zeer specifieke onderwijsbehoeften, zeker op het gebied van spelling

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Hogescholen
Jaar2016
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk