De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het huidige rekenonderwijs gaat er van uit dat leerlingen zich ontwikkelen en steeds een stapje verder komen. Binnen het speciaal onderwijs ligt dat net even anders; leerlingen hebben meer persoonlijke begeleiding nodig, leerlingen hebben niet voldoende aan één keer uitleggen en er zijn in de omgeving van de leerlingen factoren die ervoor zorgen dat de leerlingen niet altijd tot leren kunnen komen. Binnen de school waar ik werkzaam ben, speciaal voorgezet onderwijs cluster 3, lopen we er al jaren tegen aan dat de leerlingen zich weinig ontwikkelen op het gebied van rekenen waardoor de leerlingen steeds blijven hangen op hetzelfde onderdeel en steeds dezelfde werkbladen moeten maken. Daardoor zien we de motivatie voor het rekenonderwijs van de leerlingen steeds minder worden en ervaren de leerlingen het rekenonderwijs als iets wat moet en niet als iets wat leuk is. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is de volgende: Hoe kan het rekenen binnen het speciaal onderwijs, cluster 3, voor leerlingen van 12 t/m 16 jaar, meer praktisch aangeboden worden zodat het plezier voor de leerlingen groter wordt en hun ontwikkeling bevordert? Door onderzoek te doen naar het huidige rekenonderwijs en een nieuwe vorm van rekenonderwijs te ontwerpen ben ik op zoek gegaan naar praktische activiteiten voor het rekenen. Beginnend met het afnemen van de rekentoets voor kleuters (CITO) om het niveau van de leerlingen te kunnen bepalen en later daar de praktische lessen op aan te laten sluiten. Er is dus volledig gewerkt zonder gebruik te maken van een methode, maar juist door de leerlingen zelf te laten handelen; leren door te doen! In dit onderzoek laat ik zien dat het mogelijk is om leerlingen binnen het speciaal onderwijs te laten ervaren dat rekenen ook leuk kan zijn en dat de leerlingen ook verder kunnen komen. Het opdoen van succeservaringen staat hierbij centraal en is de kern voor het rekenonderwijs. De uitkomsten van het onderzoek hebben ervoor gezorgd dat het rekenonderwijs, op de school waar ik werkzaam ben, met ingang van volgend schooljaar gaat veranderen. Het rekenonderwijs zal aangepast worden op mijn bevindingen waarbij volledig uitgegaan zal worden op de onderwijsbehoeften van de leerlingen

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2012
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk