Structuur ondersteuning in de Fitness
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Structuur ondersteuning in de Fitness
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Op het pleincollege Eckart in Eindhoven wordt soms gebruik gemaakt van een fitnessruimte voor de lessen Lichamelijk Opvoeding (LO). Sommige docenten geven aan dat het tijdens de lessen in deze ruimte lastig is om de leerlingen gemotiveerd te houden gedurende een lessenreeks van 4 lessen, terwijl andere docenten hier geen problemen mee ervaren. De kern van het motivatieprobleem ligt vermoedelijk bij de inbreng van de leerlingen. Docenten die geen motivatieproblemen ervaren tijdens hun lessen in de fitnessruimte bieden hun leerlingen duidelijke keuzes en ruimte voor inbreng, terwijl de andere docenten geen concrete of zelfs geen keuzes geven. Op andere gebieden zijn er geen noemenswaardige verschillen tussen de lessen van de docenten.
Om het probleem van meerdere kanten te belichten heb ik met leerlingen gesproken die lessen hebben gevolgd in de fitnessruimte. De leerlingen die aangaven dat ze de lessen in de fitnessruimte niet leuk vonden, vertelden dat ze lessen kregen van docenten waarbij ze geen eigen keuzes mochten maken of niet goed wisten naar welk doel ze werkten. Voor deze leerlingen waren er geen duidelijke kaders in de lessen. Ze gaven duidelijk aan dat ze tijdens de lessen in de fitness het gevoel hadden dat ze ‘maar wat deden’ en dat er geen regelmaat zat in de lessen. De leerlingen die gemotiveerd waren, gaven aan dat ze tijdens de les duidelijke keuzes mochten maken. Ze vertelde dat ze goed wisten wat ze moesten doen in de les. Bij deze groep kwam niet naar voren dat ze bepaalde onderdelen niet leuk vonden of niet konden.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leraar Lichamelijk Opvoeding |
Afdeling | Fontys Sporthogeschool |
Partner | Pleincollege Eckart in Eindhoven |
Datum | 2018-06-04 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |