Oplossingsgericht maakt licht
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Oplossingsgericht maakt licht
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In dit actieonderzoek zijn leerkrachten begeleid, middels de oplossingsgerichte coaching methode ‘reteaming’ (Furman & Ahola, 2012). Zij hebben gezamenlijk onderzocht wat nodig is om hun handelen, met betrekking tot het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen, ook wel Toptalent leerlingen genoemd, te verbeteren. Het onderzoek is uitgevoerd met 9 bovenbouwleerkrachten en de Toptalent coach. Het doel van dit onderzoek is, inzicht te verkrijgen in de visie van de leerkrachten op het Toptalent beleid, de doelen die ze stellen om de begeleiding aan deze leerlingen te optimaliseren en welke begeleiding de leerkrachten nodig hebben, zodat het leidt tot effectief leerkrachtgedrag. De drie coaching bijeenkomsten zijn geëvalueerd. Door middel van vier schaalvragen hebben de leerkrachten direct feedback gegeven op het proces van reteaming. De conclusie van dit onderzoek is, dat het bij alle deelnemende leerkrachten heeft geleid tot betrokkenheid, concrete doelen en de motivatie deze doelen te gaan bereiken
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Special Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Partner | Fontys Hogescholen |
Jaar | 2014 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |