Over de receptie van kunst
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Over de receptie van kunst
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In haar kunstbeschouwelijk essay blikt de schrijfster terug op een eerste bezoek aan de Biënnale van Venetië. De ervaringen die ze daar opdoet zijn aanleiding tot een intellectuele, maar vooral ook persoonlijke en open hartige zoektocht naar de wijze waarop kunst communiceert met de kijker.
Ze analyseert daarin de rol van de kunstenaar, de invloed van de kunstgeschie denis en de filosofie, de commercie en de media. Hoe echt is kunst tegenwoor dig? Wat beïnvloedt en bepaalt onze waarneming?
Ze onderzoekt wie verantwoordelijk zijn voor het duiden of verhullen van inhoud, en het manipuleren van de perceptie van de toeschouwer. Daarnaast vraagt de schrijfster zich af wat, en hoe belangrijk de inbreng van het publiek is bij het beschouwen, het interpreteren en waarderen van een kunstwerk. Tenslotte leidt haar speurtocht tot een kritisch exposé over het belang van kunsteducatie voor een zinvolle interactie tussen publiek en kunstwerk .
Ze slaat zo een brug tussen de drie domeinen van de opleiding: de kunst, de inhoudelijke en historische duiding en de kunsteducatie.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Docent Beeldende Kunst en Vormgeving |
Afdeling | Fontys Hogeschool voor de Kunsten |
Jaar | 2011 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |