Met je hart bij de kinderen en met je hoofd bij de leerdoelen
handelingsgericht werken op het gebied van tellen en getalbegrip tijdens betekenisvolle situatiesWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Met je hart bij de kinderen en met je hoofd bij de leerdoelen
handelingsgericht werken op het gebied van tellen en getalbegrip tijdens betekenisvolle situatiesWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Met dit onderzoek wil ik aantonen dat adaptief onderwijs in groep ½ juist aansluit bij opbrengstgericht werken. Adaptief onderwijs betekent passend maken en effectief omgaan met verschillen. Het werken met groepsplannen sluit hier perfect bij aan, waarbij de doelen en leerlijnen "bakens" uitzet voor de leerkracht. Door na te denken over de onderwijsbehoeften die elk individueel kind nodig heeft om de doelen te bereiken komt de leerkracht in beweging, stemt zijn onderwijsaanbod en leerkrachtgedrag af op de behoeften van het kind. De positieve blik, het zoeken naar mogelijkheden, kansen, talenten en het hebben van "hoge verwachtingen" vind ik één van de belangrijkste uitgangspunten van handelingsgericht werken. De reflectie hierop zorgt voor een cyclisch proces.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |