Motiverend turnen op school
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Motiverend turnen op school
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Bij het onderzoek is gemeten welk effect het gebruik van pistes binnen een turnlandschap op de motivatie van de leerlingen had. Het ging hierbij om de onderdelen acrogym en rekstok tijdens de lessen lichamelijke opvoeding bij de eerstejaars gymnasium leerlingen op het Connect College te Echt. De basisbehoeften hebben invloed op de soort motivatie (Cox, Smith, & Williams , 2008). Dit is de reden dat zowel de soort motivatie als de drie basisbehoeften worden bekeken.
Het onderzoek is uitgevoerd binnen een interventieprogramma van tien lessen. In deze tien lessen hebben de leerlingen gewerkt in pistes en zo hun eigen leerproces bepaald. Om de motivatie bij de leerlingen te meten is er gebruik gemaakt van de BREQ-2 vragenlijst, BPNSFS-vragenlijst, Visuele Analoge Schaal en interviews.
Uit de resultaten van dit onderzoek wordt geconcludeerd dat het werken met pistes positief werkt op de motivatie van de leerlingen. Aan te raden is dat het onderzoek op grotere schaal wordt uitgevoerd om de betrouwbaarheid te vergroten.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leraar Lichamelijk Opvoeding |
Afdeling | Fontys Sporthogeschool |
Datum | 2018-05-31 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |