Standplaatsgebondenheid en broninterpretatie
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Standplaatsgebondenheid en broninterpretatie
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Centraal in dit afstudeeronderzoek staat de aanpak voor het aanleren van broninterpretatie en standplaatsgebondenheid bij leerlingen. Er worden twee aanpakken onderzocht: het werken met historisch bronmateriaal en het werken met hedendaags bronmateriaal. Beide aanpakken gebruiken een stappenplan. De resultaten waren positief maar gaven geen antwoord op de vraag of het oefenen met hedendaags materiaal een betere manier was om bronnen te leren interpreteren dan met historisch materiaal. Beide klassen scoorden goed. De resultaten waren echter veel beter dan de resultaten van de eerste toetsanalyse. Het oefenen van broninterpretatie loont dus op beide manieren
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Lerarenopleiding Sittard |
Partner | Trevianum Scholengemeenschap Sittard |
Jaar | 2011 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |