De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek gaat over het automatiseren van de splitsingen tot 10. Het is uitgevoerd in groep 3 op basisschool S. De onderzoeksvraag is: Welke interventies kan ik effectief inzetten om de leerlingen van groep 3 op basisschool S de splitsingen tot 10 volledig te laten automatiseren? Om antwoord te geven op deze vraag is een literatuurstudie uitgevoerd. De volgende begrippen stonden hierbij centraal: onderwijsbehoeften, leerkrachtgedrag, interventies, automatiseren, realistisch rekenen, splitsingen tot 10, rekenmodellen. Daarnaast is er een praktijkonderzoek uitgevoerd, waarbij gekeken is naar de onderwijsbehoeften van de leerlingen en passende interventies zijn uitgevoerd. De effectiviteit van deze interventies is gemeten met een nulmeting, bestaande uit een tempotoets en diagnostische gesprekken, een tussentoets en een eindmeting met dezelfde toetsen. De uitgevoerde interventies bestaan uit het dagelijks 10 minuten klassikaal aanbieden van de splitsingen per type. Hierbij is ingestoken op een versterking van het inzicht in de splitsingen, het gebruik van rekenmaterialen en het automatiseren van deze splitsingen. Deze interventie heeft geresulteerd in een verbeterde automatisering

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Hogescholen
Jaar2014
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk