Even warm draaien...
De invloed van priming van procedurele kennis op rekenprestatiesWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Even warm draaien...
De invloed van priming van procedurele kennis op rekenprestatiesWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
"Om te bepalen of een leerling een rekenprobleem heeft, worden onder andere verschillende soorten toetsen afgenomen. De ideale toets geeft een weergave van het rekenniveau van de leerling. Bestaande literatuur laat zien dat dit lang niet altijd het geval is. Vaak is kennis wel aanwezig, maar komt het niet tot uiting met dergelijke toetsen wat tot een verkeerde beoordeling kan leiden. Door een leerling voor te bereiden op de inhoud van de toets (priming), bijvoorbeeld met voorbeeldopgaven, kan het echte kennisniveau bepaald worden.
Met dit onderzoek is bepaald dat het effect van priming ook van toepassing is bij het herinneren en toepassen van een procedure (een essentieel onderdeel bij rekenen).
Door gebruik te maken van analoge klokopgaven is het herinneren en toepassen van een rekenprocedure geïsoleerd van het herinneren van louter de rekenkennis. Achtenzestig leerlingen uit groep vijf zijn onderverdeeld in een groep die voorafgaand aan de toets eerst oefenopgaven mocht maken en een groep die meteen aan de daadwerkelijke opgaven begon. Door het primen bleek de rekenprocedure significant sneller te verlopen, zonder de kwaliteit van de uitkomsten te beïnvloeden.
"
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |