"Je staat er niet alleen voor!":
bovenschoolse coaching naast interne coaching in de begeleiding van startende leerkrachtenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
"Je staat er niet alleen voor!":
bovenschoolse coaching naast interne coaching in de begeleiding van startende leerkrachtenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De startende leerkrachten binnen onze vereniging worden begeleid door een collega die als coach fungeert. Door het opzetten en uitvoeren van een pilot is onderzocht of een kort coachingstraject door een bovenschoolse coach een positieve bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van deze leerkrachten. Een belangrijk onderdeel van het traject is een of meerdere klassenbezoeken.
Het blijkt dat zowel de starters als hun directeuren merken dat het lesgeven verbeterd is, de leerkrachten zich zekerder voelen en zich gesteund voelen bepaalde dingen binnen de school aan te kaarten.
Een belangrijke voorwaarde voor het slagen van een coachingstraject is (wederzijds) vertrouwen. Ook wordt duidelijk dat het belangrijk is dat een coach geschoold is en geen invloed heeft op de beoordeling.
Er wordt een aanbeveling gedaan hoe een kort coachingstraject er uit zou kunnen zien, zodat in relatief weinig tijd een positieve stimulans kan worden gegeven aan de ontwikkeling van de leerkrachten van startbekwaam tot expert.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |