"Assertief gedrag stimuleren bij het ZMLK:"
vanuit SOVA-methode of vanuit hulpvraag leerling?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
"Assertief gedrag stimuleren bij het ZMLK:"
vanuit SOVA-methode of vanuit hulpvraag leerling?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Binnen het onderwijs in het VSO aan zeer moeilijk lerenden liep ik tegen het feit aan dat er binnen het vakgebied sociale vaardigheden (SOVA) gewerkt werd vanuit een methode, die naar mijn mening niet aansloot op de hulpvragen van de leerlingen op sociaal gebied, met name op het gebied van assertiviteit. Ik heb onderzoek gedaan naar deze hulpvragen. Ik ben op zoek gegaan naar visies, theorieën, doelen, maar ook werkvormen en praktische middelen die aansluiten op de hulpvraag van de leerling. De modeling en het uitlokken van situaties in rollenspelen spraken mij aan en waren bruikbaar in het prikkelen van de leerlingen in hun assertief gedrag. Deze technieken heb ik toegepast in experimentele lessen. In de literatuur kwam ik regelmatig tegen 'De leerling is de expert'. Een leerling met een handicap wordt steeds meer serieus genomen en er wordt geluisterd naar wat hij of zij te zeggen heeft. In mijn onderzoek is dit een belangrijk uitgangspunt. De leerling is de expert!
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |