De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

"Assertief gedrag stimuleren bij het ZMLK:"

vanuit SOVA-methode of vanuit hulpvraag leerling?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

"Assertief gedrag stimuleren bij het ZMLK:"

vanuit SOVA-methode of vanuit hulpvraag leerling?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Binnen het onderwijs in het VSO aan zeer moeilijk lerenden liep ik tegen het feit aan dat er binnen het vakgebied sociale vaardigheden (SOVA) gewerkt werd vanuit een methode, die naar mijn mening niet aansloot op de hulpvragen van de leerlingen op sociaal gebied, met name op het gebied van assertiviteit. Ik heb onderzoek gedaan naar deze hulpvragen. Ik ben op zoek gegaan naar visies, theorieën, doelen, maar ook werkvormen en praktische middelen die aansluiten op de hulpvraag van de leerling. De modeling en het uitlokken van situaties in rollenspelen spraken mij aan en waren bruikbaar in het prikkelen van de leerlingen in hun assertief gedrag. Deze technieken heb ik toegepast in experimentele lessen. In de literatuur kwam ik regelmatig tegen 'De leerling is de expert'. Een leerling met een handicap wordt steeds meer serieus genomen en er wordt geluisterd naar wat hij of zij te zeggen heeft. In mijn onderzoek is dit een belangrijk uitgangspunt. De leerling is de expert!

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2011
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk