Slimme kleuters!
Een praktijkgericht onderzoek naar kleuters met een ontwikkelingsvoorsprongWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Slimme kleuters!
Een praktijkgericht onderzoek naar kleuters met een ontwikkelingsvoorsprongWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In dit onderzoek is gepoogd antwoord te geven op de vraag hoe de leerkrachten van de
casusschool tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van kleuters met een
ontwikkelingsvoorsprong. Op de casusschool was geen gestructureerd aanbod aanwezig om
kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong verrijking aan te bieden. Leerkrachten en de intern
begeleider hadden vraag naar een doorgaande lijn in dit aanbod omdat er steeds meer
kinderen in aanmerking komen voor deze verrijking. Tevens was er vraag naar
kennisverbreding rondom de signalering van een ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters. Om
antwoord te geven op de onderzoeksvraag is door leerkrachten een vragenlijst ingevuld en is
er in de kleutergroepen geobserveerd naar leerkracht- en leerlinggedrag. Deze observaties
zijn gebaseerd op de theorieën van Drent en van Gerven (2007), Papadopoulos (2016) en
Meersman en Stroobandt (2018). Er is een interventie uitgevoerd in vier kleutergroepen
waarin in de experimentele conditie het verrijkingsmateriaal aantrekkelijk werd gemaakt. In
de controleconditie werd er geen toelichting gegeven bij de materialen. Uit de resultaten is
gebleken dat kleuterleerkrachten onvoldoende kennis hebben over een
ontwikkelingsvoorsprong. De verrijking zoals die aangeboden werd, voldeed niet aan de
eisen die Drent en van Gerven (2007), Papadopoulos (2016) en Meersman en Stroobandt
(2018) gesteld hebben. De voornaamste conclusie is dat leerkrachten onvoldoende
kwalitatieve verrijkingsstof aanbieden. Er is aanbevolen om voor kennisverbreding te zorgen
bij kleuterleerkrachten en te zorgen voor materiaal dat aan de eisen van Drent en van
Gerven (2007) en Papadopoulos (2016) voldoet.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leraar basisonderwijs |
Afdeling | Fontys Hogeschool Kind en Educatie |
Jaar | 2019 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |