De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoeksverslag is geschreven in het kader van de Master SEN, domein begeleiden en vond plaats op openbare Daltonschool Westerkim in Dongen. Op deze reguliere basisschool was ik het eerste jaar van de opleiding groepsleerkracht van groep 4-5 en het tweede jaar van groep 1-2. Tijdens dit onderzoek maak ik kennis met een andere rol binnen mijn onderwijspraktijk, namelijk als begeleider binnen een veranderingsproces op Westerkim. De aanleiding van dit onderzoek was het soms negatieve contact tussen ouders en school op Westerkim. Ouders worden ook wel het verborgen kapitaal van het onderwijs genoemd (Marzano, 2007) en daarom zag ik in samenspraak met de directrice grote kansen op dit gebied. Uit Amerikaans onderzoek (Henderson & Mapp, 2002) blijkt 49% van de thuis- en gezinsfactoren van invloed te zijn op het succes bij lees- en rekenresultaten op school. Partnerschap met ouders kan op verschillende niveaus plaatsvinden: - Ouderparticipatie: formeel en informeel - Educatief partnerschap: didactische ondersteuning en opvoedondersteuning - Maatschappelijk partnerschap: samen in de buurt Dit onderzoek richt zich op het tweede punt educatief partnerschap; specifiek gericht op de didactisch ondersteuning van ouders in de vorm van partnerschap tussen ouders en leerkracht. Tijdens dit PGO (ontwerp en actiegestuurd) ben ik als onderzoeker met het team, de directie en de ouders aan de slag gegaan om een start te maken voor een beleidsplan op Westerkim. De onderzoeksvraag daarbij luidt: Hoe kunnen we op Westerkim met het team gebruik maken van het didactisch partnerschap met ouders en dit vastleggen in een beleidsplan zodat het een jaarlijkse routine wordt? De eerste deelvraag van dit onderzoek is gericht op visievorming betreft het didactisch partnerschap met ouders. Door gebruik te maken van verschillende onderzoeksmethodes, heb ik met het team uiteindelijk een gezamenlijke visie kunnen formuleren: Op Westerkim streven we naar een gelijkwaardig partnerschap met alle ouders, zodat alle leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen met optimale leerresultaten. Naast deze visie staat nu een duidelijk beeld van ouders, team en directeur wat verwerkt kan worden in het beleidsplan gericht op didactisch partnerschap met ouders. Deelvraag twee geeft in dit onderzoek antwoord op de vraag welke ouderroutines we jaarlijks kunnen laten terugkomen en geborgd worden in het beleidsplan. Na dit onderzoek blijken dit sowieso de volgende routines te worden: - Oudervertelgesprek - Thema-uurtje - Klassenpost - Ouderhulpkaarten Na het uitvoeren van deze interventies kan geconcludeerd worden dat ouders en het team “kortere lijntjes” met elkaar ervaren. Daarnaast geven alle leerkrachten aan behoefte te hebben aan een beleidsplan op partnerschap met ouders en ervaren dit na het uitvoeren van dit onderzoek als een goede leidraad. We zullen op Westerkim vanaf nu werken aan een “Samen-cultuur” (Van den Berg etal, 2013) waarbij ouders en professionals praten met elkaar, nieuwsgierig zijn naar elkaar en werken samen op basis van partnerschap. De ontwikkelingen op het gebied van partnerschap met ouders zullen zich na dit onderzoek verder moeten verspreiden door middel van een zogenaamde “olievlek”. De volgende aanbevelingen zullen hierbij een rol spelen: - Een volledig uitgewerkt beleidsplan op didactisch partnerschap met ouders kan worden gemaakt en goedgekeurd door directie, team en ouders. - Alle ouderroutines worden geborgd in een jaarlijks plan. - Onze bijzondere visie op didactisch partnerschap met ouders gaan we delen met buitenschoolse betrokkenen, zodat Westerkim op een positieve manier in het nieuws komt. - Het bestuur van stichting Bravoo wordt op de hoogte gebracht van de nieuwe ontwikkelingen op Westerkim op het gebied van didactisch partnerschap met ouders. - Vervolgonderzoek (b.v. oudertevredenheid, leerresultaten) Ouders een last of een lust? Ouders een must

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Hogescholen
Jaar2014
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk