Formatief & summatief peer assessment
Hoe betrouwbaar is peer-assessment en heeft het effect op de motivatie en prestaties tijdens de lessen speerwerpen aan 5 VWO?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Formatief & summatief peer assessment
Hoe betrouwbaar is peer-assessment en heeft het effect op de motivatie en prestaties tijdens de lessen speerwerpen aan 5 VWO?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Beoordelen kan op vele verschillende manieren, maar wat is nu een effectieve maar betrouwbare manier in de lessen lichamelijke opvoeding (LO), waarbij de leerlingen actief bij de lessen betrokken zijn en tevens gezorgd wordt voor het behoud of zelfs vergroten van de motivatie? Er is onderzoek gedaan bij twee 5 VWO klassen binnen een lessenreeks speerwerpen van drie weken of het formatief en summatief beoordelen van leerlingen door elkaar (peer-assessment) betrouwbaar was en of dit leidde tot meer motivatie en hogere cijfers (betere prestaties). Uit dit onderzoek blijkt dat peer-assessment een sterke en betrouwbare didactische manier is om te beoordelen zowel bij de jongens als de meisjes, omdat cijfers van de leerlingen vrijwel overeenkomen met de cijfers van de docent. Er zijn verschillen ontdekt in wat jongens en meisjes aantrekkelijk vinden met betrekking tot peer-assessment en opvallend is dat de jongens van de interventiegroep die elkaar in de lessen formatief hebben beoordeeld gemiddeld beter presteerden dan de jongens van de controlegroep.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Sporthogeschool |
Datum | 2013-06-19 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |