De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Groepsbesprekingen: hoe kunnen ze meer rendement op leveren

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Groepsbesprekingen: hoe kunnen ze meer rendement op leveren

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

'Dit onderzoek betreft een praktijkonderzoek dat is uitgevoerd op basisschool BoschAkker te Eindhoven. De centrale onderzoeksvraag is de volgende: Hoe kunnen wij op basisschool BoschAkker meer rendement halen uit groepsbesprekingen? Op basisschool BoschAkker vindt 3 keer per jaar een groepsbespreking plaats.
Tijdens deze groepsbesprekingen wordt er nog te vaak gepraat over individuele leerlingen en handelingsplannen. De groepsbesprekingen leveren op dit moment te weinig op voor de groep. Het MT en de IB-er willen deze structuur graag veranderen. Ze willen graag dat leerkrachten op een groepsbespreking komen met duidelijk voor ogen hoe hun groep het doet op de 4 hoofdgebieden. Als leerkrachten minder naar individuele leerlingen kijken maar de groep als geheel zien, is er een betere indeling te maken in de groep. Leerlingen worden dan ingedeeld op dezelfde of bijna dezelfde onderwijsbehoefte.
Uit bovenstaande vraagstelling zijn een 3 tal deelvragen afgeleid. Ieder met hun eigen sub deelvraag: 1. Welk beeld hebben MT (directie en IB -er) en leerkrachten van de groepsbesprekingen? a. Sluiten de groepsbesprekingen aan bij de visie van de school? b. Is het aantal groepsbesprekingen voldoende? c. Hoe is de verslaglegging van de groepsbesprekingen? d. Wordt er voldoende tijd en rust genomen (1 uur) voor een groepsbespreking? 2. Hoe kijken leerkrachten naar hun groep? a. Zijn het LVS, observaties en methode gebonden toetsen belangrijk bij de voorbereiding van de groepsbespreking? b. Kennen de leerkrachten de tussendoelen van de 4 hoofdgebieden? 3. Zijn MT ( directie en IB -er) en leerkrachten bekend met hulpmiddelen die bijdragen aan een effectieve groepsbespreking? a. Kennen MT (directie en IB -er) en leerkrachten het hulpmiddel groepsoverzicht? b. Kennen MT (directie en IB -er) en leerkrachten het hulpmiddel groepsplan?
Om de deelvragen en de vraagstelling te kunnen beantwoorden is een praktijkonderzoek uitgevoerd. Als onderzoeksstrategie is er uitgegaan van een aanpak om op twee verschillende momenten een vragenlijst te houden onder de teamleden. Deze vragenlijsten zijn: een open vragenlijst en een vijf puntsschaal vragenlijst. De resultaten zijn besproken op een studiedag. De belangrijkste conclusies van dit onderzoek zijn: • De verslaglegging en de tijdsduur die staan voor een groepsbespreking word door 1/3 deel van de teamleden als negatief beoordeeld. • Het LVS, observaties en methodegebonden toetsen worden als zeer belangrijk beoordeeld bij de voorbereiding van de groepsbespreking. Zowel bij Team als MT komt dit naar voren. • Het merendeel van het team kent de tussendoelen van de 4 hoofdgebieden niet. • De hulpmiddelen groepsoverzicht en groepsplan zijn bij het MT wel bekend maar bij het team is het merendeel er niet mee bekend.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk