Effectief begrijpend lezen bij zaakvakken
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Effectief begrijpend lezen bij zaakvakken
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het doel van dit onderzoek is onderzoeken hoe je er als leerkracht voor kan zorgen dat leerlingen leesstrategieën inzetten bij teksten van de zaakvakken. Aanleiding hiervoor is dat de leerlingen in groep 8 onvoldoende hun aangeleerde leesvaardigheden inzetten bij andersoortige teksten. De transfer van deze vaardigheden is van essentieel belang voor het zelfstandig lezen van teksten. Voor het merendeel van de vakken is ‘lezen’ een onmisbaar onderdeel om opdrachten te begrijpen, informatie te verwerven of plezier te ervaren. Daarnaast wordt er in het dagelijks leven vaak een beroep gedaan op leesvaardigheid. Communicatie gebeurt immers veelal via geschreven tekst. Om het begrijpen van geschreven teksten te optimaliseren heeft dit onderzoek getracht aangeleerde leesstrategieën in te zetten bij teksten van zaakvakken. Op deze manier ervaren leerlingen de eerder aanbod gekomen leesstrategieën als een goed hulpmiddel om deze teksten beter te begrijpen en te reproduceren
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Special Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Partner | Fontys Hogescholen |
Jaar | 2014 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |