Studiehouding MAVO-3
Een onderzoek naar het effect van interventies van mentoren op de studiehouding van MAVO-3 leerlingen op het Corderius College tijdens de coronacrisisWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Studiehouding MAVO-3
Een onderzoek naar het effect van interventies van mentoren op de studiehouding van MAVO-3 leerlingen op het Corderius College tijdens de coronacrisisWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Tijdens de coronacrisis is de studiehouding van 46% van de MAVO-3 leerlingen op het Corderius College afgenomen. In dit onderzoeksrapport staat beschreven hoe de mentoren hierop hebben gereageerd en wat het effect daarvan is op de studiehouding van de leerlingen. Het bleek dat mentoren diverse dingen hebben gedaan om de leerlingen te helpen om zich weer op hun schoolwerk te richten. Ze hebben dit gedaan door middel van: individuele gesprekken, klassikale gesprekken en specifieke begeleiding bij het plannen. Uit dit onderzoek is gebleken dat de inspanningen van de mentor positief effect hebben op de studiehouding van de leerlingen. Het had effect wanneer de mentor tijdens de coronacrisis tijd nam voor de individuele leerling en hem een stap verder hielp. Wanneer de leerling zich gezien voelde en praktische hulp kreeg, kreeg hij ook weer vertrouwen in zijn schoolwerk. De leerlingen voelden zich meer competent en dit maakte dat de meesten ook daadwerkelijk aan de slag gingen en een verbeterde focus in de les hadden. Er wordt aanbevolen dat de mentoren zich blijven richten op de interventies zoals zij dat nu doen. En dat zij daarbij aandacht blijven houden voor de onderlinge relatie, specifiek inzetten op competentie en de leerlingen blijven zien als autonome wezens. Juist in een crisistijd blijkt dit effectief, aangezien de leerlingen zich vanuit zichzelf dan niet zo verbonden, competent en autonoom voelen.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Leraar Godsdienst/Levensbeschouwing |
Partner | Corderius College te Amersfoort |
Datum | 2021-07-10 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |