De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het levensbeschouwelijk zijn van de mavo-leerling op het Isendoorn College

Open access

Rechten:

Het levensbeschouwelijk zijn van de mavo-leerling op het Isendoorn College

Open access

Rechten:

Samenvatting

Voor het vak godsdienst is het doel van het curriculum dat de leerling leert om levensbeschouwelijk te ‘zijn’. De doelen die daaruit voortkomen in het curriculum lijken op het eerste gezicht wel erg hoog gegrepen te zijn voor de mavo-leerling. Tot overmaat van ramp krijgen de mavo-leerlingen op het Isendoorn College maar anderhalf jaar godsdienstles. De vraag die hieruit naar voren komt is de vraag hoe men om moet gaan met deze tijd: wanneer wordt deze tijd ingezet en waar moet de mavo-docent in de godsdienstles de nadruk op leggen? De literatuurstudie gaat over de levensbeschouwelijke ontwikkeling van de mavo-leerlingen. Hierna interviewde ik de godsdienst-docenten over hun visie en nam ik een enquête af onder de mavo-leerlingen. Dit legde ik naast de literatuurstudie. Vervolgens kon ik de volgende aanbevelingen doen omtrent het godsdienstonderwijs op het Isendoorn College: De nadruk moet komen te liggen op zingeving, reflecteren en dialogiseren. Ook raad ik aan dat de sectie overlegt over een nieuwe Nederlandstalige methode. Tevens adviseer ik om het godsdienstonderwijs plaats te laten vinden vanaf klas 3 in verband met de ontwikkeling en de kwaliteiten van de leerlingen.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Godsdienst/Levensbeschouwing
PartnerIsendoorn College te Warnsveld
Datum2020-08-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk