Hermeneutische Praktijk
Een praktisch-theologisch onderzoek naar spanningsvolle praktijkmomenten in de opleiding Godsdienst Pastoraal Werk aan de Christelijke Hogeschool Ede en de bijdrage van deze praktijkmomenten aan het hermeneutisch vermogen van studentenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Hermeneutische Praktijk
Een praktisch-theologisch onderzoek naar spanningsvolle praktijkmomenten in de opleiding Godsdienst Pastoraal Werk aan de Christelijke Hogeschool Ede en de bijdrage van deze praktijkmomenten aan het hermeneutisch vermogen van studentenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Dit onderzoek richt zich op een drietal praktijkmomenten die plaatsvinden in de opleiding Godsdienst Pastoraal Werk aan de Christelijke Hogeschool Ede. Onderzocht is of en hoe de praktijkmomenten bijdragen aan het vormen van hermeneutisch vermogen van studenten. De context van deze praktijkmomenten is met name in spanningsvolle situaties in de culturele context. Er blijkt voor studenten die niet kiezen voor de verdiepingsminor Missionaire Presentie onvoldoende verdieping te zijn in hermeneutische thema’s en in hermeneutisch handelen. Ook het verschil tussen missionaire taal en hermeneutische taal wordt voor studenten vaak niet duidelijk. Het komt er uiteindelijk op neer dat studenten in de opleiding nog niet voldoende leren om hermeneutisch competent te handelen, met name als het gaat om spanningsvolle momenten in de context.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Godsdienst Pastoraal Werk |
Jaar | 2016 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |