De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Leven vanuit de goede intentie

Een kwalitatief onderzoek naar de geloofsbeleving bij Marokkaans-Nederlandse leerlingen in de bovenbouw van de CSG Calvijn (Vreewijk)

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Leven vanuit de goede intentie

Een kwalitatief onderzoek naar de geloofsbeleving bij Marokkaans-Nederlandse leerlingen in de bovenbouw van de CSG Calvijn (Vreewijk)

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Voor de afronding van de master GL heb ik onderzoek gedaan naar de rol van de religieuze ervaring onder praktiserende Marokkaans-Nederlandse jongeren. Op de open christelijke school CSG Calvijn Vreewijk (Rotterdam) lijken leerlingen met een moslimachtergrond moeite te hebben om inhoudelijk over hun geloof te kunnen spreken. Vanuit de visie op goed onderwijs dient de school de oefenplaats te zijn om elkaar vanuit de zeer verschillende levensovertuigingen te ondervragen. De waarde van mijn onderzoek is om de leemte te dichten die er is om geloofservaringen onder woorden te brengen. De docent ontvangt taal om deze leerlingen tijdens een klassengesprek te helpen om geloofservaring ter sprake te brengen. Hierdoor zal de onderlinge discours inhoudelijk op een hoger peil komen. Een opvallende conclusie is dat bezoek aan de moskee, koranlezing en het contact met een imam niet de geloofspraktijken zijn die bijdragen aan meer geloofsverdieping. Uit het onderzoek is gebleken dat de connotatie geloofsverdieping een andere lading heeft dan vanuit het christelijke jargon. Is geloofsverdieping binnen het christendom te omschrijven als een persoonlijk dieper leren kennen van God, voor de respondenten is dit een taalwereld ver buiten hun geloofswerkelijkheid. Geloofsverdieping is voor hen dat de uiterlijke geloofspraktijken meer vanuit het hart worden beoefend. De respondenten spreken in dit verband over het handelen vanuit de goede intentie. Vanuit deze conceptie ontstaat er tevens ruimte voor ontspannenheid om een actieve participatie van geloofspraktijken te laten wachten totdat de juiste tijd er voor is aangebroken. Dit verklaart waarom vele moslima’s op latere leeftijd een hoofddoek gaan dragen. Volgens één van de respondenten (Nora) is vanuit dit concept de hoofddoek geen teken van onderdrukking maar een uiting van voortdurende aanbidding aan Allah. De hoofddoek is voor Nora haar trots omdat zij zo zichtbaar kan maken dat zij leeft vanuit de goede intentie.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Godsdienst/Levensbeschouwing
PartnerChristelijke Scholengemeenschap Calvijn Vreewijk (Rotterdam Zuid)
Jaar2016
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk