De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Samen spellen we beter dan alleen.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samen spellen we beter dan alleen.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek is gericht op het verbeteren van de spellingprestaties op basisschool Marcoen te Dorst.
Basisschool Marcoen kampt al jaren met slechte spellingresultaten. Volgens directeur Hoogland is hier geen eenduidige oorzaak voor te vinden (R. Hoogland, persoonlijke mededeling, 9 oktober, 2013). Dit was de reden om onderzoek te doen naar het verbeteren van de spellingresultaten.
Uit literatuuronderzoek blijkt dat als coöperatief leren adequaat wordt toegepast, het positieve effecten heeft op zowel de sociaal-emotionele ontwikkeling als de leerprestaties van leerlingen (Slavin, 1995 in: Schuit, Vrieze, & Sleegers, 2011; Johnson & Johnson, 1994: Kamp, Meijerink, & Mulder, z.j.). Volgens leerkracht Ligthart werken de leerlingen uit de experimentele conditie 90% van de tijd individueel (M. Ligthart, persoonlijke mededeling, 13 januari, 2014).
Dankzij de hoge mate van individuele verwerking van de leerstof, is besloten om coöperatieve werkvormen tijdens de spellinglessen als innovatieve oplossing in te zetten.
Om te testen of het inzetten van coöperatieve werkvormen bijdraagt aan het verbeteren van de spellingresultaten, zijn de coöperatieve werkvormen denken-delen-uitwisselen en de placemat ingezet. Tijdens het toepassen van de werkvormen gingen de leerlingen met elkaar in overleg. De leerlingen moesten door samen te werken elkaar uitleggen waarom een woord op een bepaalde manier geschreven werd.
Om deze innovatieve oplossing te testen, is gebruik gemaakt van een voor- en een nameting binnen de experimentele conditie en de controleconditie.
Na analyse van de resultaten kan er geconcludeerd worden dat de experimentele groep minder fouten heeft gemaakt in vergelijking van de voor- en nameting. De controleconditie heeft hetzelfde aantal fouten gemaakt. De foutenafname binnen de experimentele groep kan te wijten zijn aan het inzetten van de innovatieve oplossing.
Gerealiseerd moet worden dat hier enkele kanttekeningen bij te plaatsen zijn, zoals de herhaling van een aantal categorieën en de herhaling van de getoetste woorden binnen andere vakgebieden.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
PartnersBasisschool Marcoen
Datum2014-05-06
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk