De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Marketingcommunicatieplan

"IETS verder kijken…"

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Marketingcommunicatieplan

"IETS verder kijken…"

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

PubliMatters is een nieuwkomer in de uitgeverijbranche. Zij willen een nieuw blad over duurzaamheid gaan uitgeven, genaamd IETS magazine. PubliMatters heeft geen volledig beeld van de markt en wil graag extra informatie verkrijgen, zodat zij IETS magazine succesvol op de markt kunnen brengen. Om dit te kunnen realiseren, is er een marketingcommunicatieplan opgesteld.

Het onderzoek is door middel van desk- en fieldresearch uitgevoerd. Om het marketingcommunicatieplan op te kunnen stellen, zijn de volgende bronnen gebruikt: boeken, internet, tijdschriften en krantenartikelen. Daarnaast is er ook een gedeelte van het onderzoek besteed aan fieldresearch. Er zijn vier bedrijven in omgeving Uden benaderd en geïnterviewd. Het doel van het interview is het achterhalen van de activiteiten van het desbetreffende bedrijf rond duurzaamheid. Daarnaast is onderzocht of zij geïnteresseerd zijn in participeren of adverteren in IETS magazine. De conclusie is dat zij geen interesse hebben in IETS magazine.

Om IETS magazine op de markt te kunnen brengen, zijn minstens acht participanten nodig en daarnaast diverse adverteerders. Het is voor PubliMatters van belang een overzicht te verkrijgen van interessante bedrijven. Deze bedrijven zijn geselecteerd op het feit dat zij zich richten op duurzame producten en diensten voor consumenten. Er is uiteindelijk een lijst samengesteld met de belangrijkste gegevens van deze bedrijven, zodat PubliMatters deze informatie kan gebruiken.

De centrale vraagstelling van het marketingcommunicatieplan luidt als volgt:
Het management van PubliMatters vraagt zich af of zij het nieuwe magazine 'IETS verder kijken…' op de markt kunnen zetten en hoe het kan uitgroeien tot een succesvol en goedlopend magazine?

Op dit moment is duurzaamheid een actueel onderwerp. Door af te wachten zal de concurrentiepositie van IETS magazine verslechteren.
De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat het erg lastig zal zijn om IETS magazine in deze tijd en onder deze omstandigheden op de markt te brengen. Daarom wordt geadviseerd IETS magazine tijdelijk in de ijskast te zetten.

Waarom moet PubliMatters IETS magazine in de ijskast zetten?

• Meerdere projecten
IETS magazine is één van de projecten van PubliMatters. Daardoor kan men geen honderd procent aandacht besteden aan IETS magazine. Beide directeuren hebben een eigen magazine dat nu binnen PubliMatters wordt uitgegeven. Daarnaast willen zij één van deze magazines, Living Arts, uit gaan geven in de regio Arnhem/Nijmegen. Als dit eenmaal goed loopt in deze regio, kunnen zij zich richten op IETS magazine. Alleen dan kan IETS magazine succesvol op de markt worden gebracht.

• Personeelsbezetting
Het is (bijna) onmogelijk om met twee tot drie personen verschillende projecten succesvol op de markt te brengen. Zij zullen ter ondersteuning meer personen aan moeten nemen. Ook kan de keuze worden gemaakt om zich op dit moment met twee projecten bezig te houden.

• Economische crisis
Er is op dit moment sprake van een economische crisis. Participanten en adverteerders zullen eerder bezuinigen op het budget voor reclame. Dit betekent dat PubliMatters veel tijd en energie in het werven van de participanten en adverteerders dient te steken.

• Specialisme op het gebied van duurzaamheid
Op dit moment is er sprake van een groeiende aandacht voor duurzaamheid. Om IETS magazine uit te kunnen geven, is het van belang direct actie te ondernemen. Een nieuw magazine op de markt brengen kost veel tijd en energie. Daarnaast zijn de drie directeuren geen specialisten op het gebied van duurzaamheid. Zij zouden zich goed in dit onderwerp moeten verdiepen.

De bovenstaande conclusies zijn gericht op het in de ijskast zetten van IETS magazine. Als zij toch besluiten IETS magazine uit te geven, zijn er de volgende belangrijke aanbevelingen:

• Keuze maken ten aanzien van diverse projecten
Momenteel houdt PubliMatters zich met verschillende projecten bezig. Het kost tijd en energie om een nieuw magazine uit te geven en succesvol op de markt te brengen. De oprichters zijn maar met tweeën, waardoor zij veel werk moeten verrichten. Wij adviseren PubliMatters om een keuze te maken tussen projecten, zodat zij zich op twee tot drie projecten kunnen richten. Het is (bijna) onmogelijk om een aantal magazines tegelijk succesvol uit te geven.

• IETS magazine moet onderscheidend zijn
Een onderscheidend vermogen is essentieel om IETS magazine succesvol op te markt te kunnen brengen. Er bestaan behoorlijk veel magazines over duurzaamheid. IETS magazine moet opvallen tussen deze andere bladen om interesse van bedrijven te wekken. IETS magazine onderscheidt zich voornamelijk van de andere bladen, doordat het een sponsored magazine is. Daarnaast heeft het een speciale wijze van verspreiding.

• De participanten en adverteerders op een juiste manier benaderen
Het is van belang om de participanten en adverteerders op de juiste manier te benaderen. Geadviseerd wordt om hen eerst telefonisch informatie te geven en naar de geïnteresseerden een sales-leaflet te sturen. PubliMatters zal een week later opnieuw de participanten en adverteerders benaderen en een afspraak maken met bedrijven die geïnteresseerd zijn. Tijdens dit gesprek zal PubliMatters de bedrijven moeten overtuigen van het concept van IETS magazine. Hiervoor zijn de volgende competenties vereist: hard werken, overtuigingskracht en ten slotte zal men de beste verkooptechnieken moeten inzetten.

• Een website voor IETS magazine ontwikkelen
Een belangrijke ontwikkeling is de combinatie van gedrukte en digitale media. Tegenwoordig halen bedrijven en consumenten steeds meer informatie van internet. Zij zien een website dan ook als een belangrijke informatiebron. PubliMatters zal zo snel mogelijk een website voor IETS magazine moeten ontwikkelen en deze online zetten.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingAMB Academie voor Management en Bestuur
PartnersPubliMatters, Uden
Datum2009-06
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk