De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het verbeteren van sociaal-emotionele vaardigheden bij leerlingen binnen het ZMLK-onderwijs

Emoties herkennen, er expressie aan geven en ze verwoorden

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het verbeteren van sociaal-emotionele vaardigheden bij leerlingen binnen het ZMLK-onderwijs

Emoties herkennen, er expressie aan geven en ze verwoorden

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Doel: Het hoofddoel binnen dit onderzoek is het verbeteren van de herkenning van-, het expressie geven aan- en het verwoorden van emoties door de leerlingen binnen het SO ZMLK-onderwijs. Dit wordt gerealiseerd door het aanbieden van een lesprogramma, waarbij -een beperkt aantal- emotiekaartjes ingezet wordt. De kaartjes zijn gekoppeld aan een kleur die geassocieerd wordt met een bepaalde emotie. Eerst wordt de herkenning van deze emotiekaartjes getraind, waarbij veel herhaling geboden wordt. Met behulp van dramalessen wordt daarna aandacht besteed aan de expressie van de emoties, waarna tot slot een koppeling gemaakt kan worden naar het verwoorden ervan.

Methode: De onderzoeksgroep bestond uit leerlingen met een verstandelijke beperking (gemiddeld IQ 50) en problemen binnen de sociaal-emotionele ontwikkeling (N=10). De leerlingen waren in de leeftijd van 9 tot en met 13 jaar oud. Bij zowel de voor- en nameting zijn de leerling-interviews op video vastgelegd. Deze opnames zijn daarna door vier groepskrachten bekeken, waarna zij hun bevindingen hebben ingevuld op het scoringsformulier.

Resultaten: Na uitvoering van de innovatieve oplossing was er een zeer significante positieve ontwikkeling zichtbaar bij de leerlingen op het gebied van het herkennen van-, expressie geven aan- en verwoorden van emoties.

Conclusies: Deze resultaten tonen aan dat het structureel werken met een beperkt aantal emotiekaartjes bijdraagt aan de verbetering van het herkennen van-, expressie geven aan- en verwoorden van emoties. Of deze groei in sociaal-emotionele vaardigheden bij de leerlingen ook daadwerkelijk bijdraagt tot beter sociaal gedrag in omgang met de leerkracht en anderen leerlingen, zou nader onderzocht kunnen worden.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
PartnersZMLK De Kameleon te Roosendaal
Datum2014-05-06
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk