De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Identiteit: Zelfvertrouwen

Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Identiteit: Zelfvertrouwen

Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In ditonderzoek is aandacht besteed aan de volgende onderzoeksvraag:
'Op welke manier kan ik kinderen laten ervaren wat zelfvertrouwen is en ze laten inzien dat je kunt bijdragen aan het zelfvertrouwen van anderen?'
Door verschillende invalshoeken te onderzoeken is er uiteindelijk een lessencyclus tot stand gekomen die ervoor zorgt dat het zelfvertrouwen van kinderen in groep 7 te bevorderen, maar dat kinderen ook leren om rekening te houden met het zelfvertrouwen van anderen. De volgende invalshoeken zijn hierbij bekeken:
De psychologische invalshoek, waarbij gekeken is naar het verloop van zelfvertrouwen bij basisschoolkinderen tot aan de adolescentie. Hierbij worden de 4 soorten van het zelfbeeld besproken en de manier waarop het zelfbeeld van kinderen gevormd kan worden. Bij het schoolperspectief wordt er een beeld geschetst over de manier van lesgeven die van belang kan zijn om het zelfvertrouwen van kinderen te bevorderen in het onderwijs. Hierbij wordt gekeken naar de drie basisbehoeften van Stevens (1994) en hoe je deze kunt integreren naar je eigen lessen. Deze bevindingen zijn ook opgenomen bij het ontwerp van de lessen.
Bij de maatschappelijke invloed op het zelfvertrouwen is gekeken naar de toekomst van kinderen: de werkvloer. De maatschappij wordt steeds harder en dat kan van invloed zijn op het vertrouwen dat je in jezelf hebt. We moeten steeds meer aan een bepaald beeld voldoen, dit ook door de komst van sociale media. Doordat we ons veel vergelijken met anderen kan ons zelfvertrouwen afnemen. Toch blijkt er uit een onderzoek dat sociale netwerksites ervoor kunnen zorgen dat bij kinderen het zelfvertrouwen toeneemt. Dit wordt verder in het onderzoek toegelicht.
Vanuit de levensbeschouwelijke invloed is er gekeken naar de manier waarop een levensbeschouwing bij kan dragen aan het zelfvertrouwen van kinderen. Verder wordt er gekeken naar het Christendom en het vertrouwen. Dit gaat niet direct over het zelfvertrouwen, maar richt zich vooral op het vertrouwen in God. Dit vertrouwen komt regelmatig terug in Psalmen of spreuken en kan helpen bij het krijgen van meer zelfvertrouwen.
Door te kijken naar de verschillende invalshoeken zijn er 5 activiteiten ontwikkeld waarbij het zelfvertrouwen van kinderen centraal staat. Op een levensbeschouwelijke manier wordt er gewerkt aan dit zelfvertrouwen. Kinderen kunnen met elkaar over het thema in gesprek gaan, leren erover na te denken en zullen zich bewust worden van het eigen zelfvertrouwen en dat van een ander.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
Datum2013-05
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk