Samen sterk voor ouderen met dementie
Onderzoek & InnovatieWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samen sterk voor ouderen met dementie
Onderzoek & InnovatieWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In 2013 is de term ‘participatiesamenleving’ geïntroduceerd. Sindsdien wordt iedereen gevraagd verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar leven en omgeving. Waar eerst de focus lag op kwaliteit van zorg, op de regels, is deze focus nu verschoven naar kwaliteit van leven, op de relaties. In de ouderenzorg zal het welzijn steeds meer voorop komen te staan, en juist familie kan een belangrijke bijdrage leveren aan het welzijn van de bewoner. Dit vergt een omslag in het denken en handelen van de medewerkers. Een steeds actuelere term dat hierbij aansluit is ‘familieparticipatie’. Voor afdeling Schakel 6 begane grond van Surplus Zorg, een afdeling voor ouderen met dementie, is het nog zoeken naar hoe hierop ingespeeld kan worden. In dit onderzoek is dan ook onderzocht welke factoren een rol spelen bij het inzetten van familieparticipatie voor medewerkers, familieleden en de bewoners van Schakel 6 begane grond.
Organisatie | Avans Hogeschool |
Afdeling | ASB Academie voor Sociale Studies Breda |
Partner | Surplus Zorg |
Datum | 2018-05-23 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |