De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Agressie in de klas

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Agressie in de klas

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek is geschreven rondom het thema agressie. De kinderen van groep vier hadden moeite met het uiten van hun gevoelens. In plaats van het bespreekbaar te maken wanneer er iets dwars zat ging mijn al zeer vlot over tot agressie om iets duidelijk te maken. Dit liep steeds hoger op. Door middel van vier verschillende lessen rondom agressie en het Bijbelverhaal van Kaïn en Abel heb ik dit aan de orde gebracht in de klas. Om dit te kunnen ontwerpen ben ik eerst naar de theorie gaan kijken. Hierin wordt mij duidelijk dat de omgeving van de kinderen een grote rol speelt. Vervolgens ben ik globaal de lessen gaan ontwerpen. Later in mijn onderzoek zijn deze lesvoorbereidingen terug te vinden met de bijbehorende reflecties. Na mijn lessen is duidelijk geworden hoe belangrijk het contact met de ouders is en het beeld van de thuissituatie. Ook heeft de leerkracht een grote rol in het vertrouwen van de kinderen onderling en de ruimte om hun ei kwijt te kunnen. Wanneer men minder geïrriteerd is, doordat men kan vertellen wat er dwars zit, hoeft men dit ook niet op elkaar af te richten. Ik heb leerlingen laten zien welke gevoelens er kunnen zijn, hoe deze ontstaan en wat het met je doet. Kinderen moeten zich hier bewust van worden om het een plekje te kunnen geven en om er zelf mee om te kunnen gaan. In mijn onderzoek is terug te lezen hoe ik dit heb gedaan door middel van een vier tal lessen met mijn groep.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
PartnersKPO Roosendaal
Datum2012-06
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk