De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Dans Werkt Een onderzoek naar het werkveld van afgestudeerde MBO dansers en choreografen

Open access

Rechten:

Dans Werkt Een onderzoek naar het werkveld van afgestudeerde MBO dansers en choreografen

Open access

Rechten:

Samenvatting

In dit onderzoek staat de vraag centraal op welke wijze de dansers/choreografen die in de periode 2007 - 2011 zijn afgestudeerd aan de MBO Dans opleiding van het ROC van Amsterdam, hun beroepspraktijk ingericht hebben. Daarbij zijn er tijdens de enquête en interviews ook vragen gesteld over de genoten opleiding en de doorstroom naar een HBO opleiding of het werkveld.
Uit de enquête blijkt dat de meeste alumni geen spijt hebben van de gevolgde opleiding. Bijna iedereen zou deze opleiding opnieuw gekozen hebben, en aan dezelfde ROC. De belangrijkste redenen daarvoor zijn dat de men een leerzame en fijne tijd gehad heeft, de goede docenten en dat de opleiding goed is voor de persoonlijke ontwikkeling. De doorstroom naar het HBO wordt echter als moeilijk ervaren, over de aansluiting MBO-HBO zijn de alumni die aan een vervolg studie zijn begonnen niet zo positief.
Opvallend is de grote inzet en werklust van de geënquêteerden. Bijna allemaal, behalve enkele die fulltime met hun HBO studie bezig zijn, combineren ze hun studie en/of danswerk met andere banen in de maatschappij. Het lesgeven in het formeel en non formeel onderwijs vormt een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden, aangevuld met commercieel danswerk, werk in een winkel of in de horeca. Deze combinatie van werkzaamheden zorgt er regelmatig voor dat er sprake is van een meer dan fulltime werkweek. De beroepspraktijk van de alumni is wisselvallig en biedt een onregelmatig inkomen op dansgebied. Ze gaan van opdracht naar opdracht en moeten moeite doen om hun agenda te vullen met danswerk. Dit komt overeen met het beeld dat geschetst werd in de onderzoeksrapportage Profiel artiest : de arbeidsmarktrelevantie van MBO-opleidingen 'artiest'(.IJdens et al. 2004) maar het pragmatisme waarmee ze vervolgens dat inkomen aanvullen met werk in andere sectoren is verrassend.

Toon meer
OrganisatieAmsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
OpleidingMaster Kunsteducatie
AfdelingBreitner Academie
Datum2012-06-10
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk