De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Opvangcentrum onzichtbare jongeren

Rechten:

Opvangcentrum onzichtbare jongeren

Rechten:

Samenvatting

Dit project gaat vooral over de interactie tussen de dakloze jongeren. De leeftijd van deze jongeren ligt tussen 17 en 30 jaar. Ze hebben geen adres en studeren niet. Omdat ze geen woonadres hebben, mogen ze niet werken en hebben ze geen inkomen. Ze voelen zich buitengesloten in de maatschappij, ze voelen zich buitengesloten in de maatschappij en kunnen daardoor criminaliseren en/of radicaliseren. Op de lange termijn kunnen ze ook een slecht voorbeeld zijn voor hun kinderen.

Niet alleen voor de jongeren zelf, maar ook vanuit maatschappelijk oogpunt hebben deze problemen negatieve gevolgen. Gemeenten hebben bijvoorbeeld hogere kosten en toenemende zorg die zij deze jongeren moeten bieden. Om deze problemen te overwinnen, moeten deze jongeren snel worden opgevangen en geholpen.

Met het realiseren van een opvang is het de bedoeling dat deze jongeren snel en effectief worden geholpen. Deze jongeren hebben zich geïsoleerd van de omgeving. De groepsactiviteiten op de campus zorgen ervoor dat ze uit hun geïsoleerde zone komen. Ze wonen samen en voeren verschillende opdrachten uit. Door deze jongeren in een nabije omgeving te plaatsen waar interactie centraal staat, worden ze meer betrokken bij elkaar maar ook bij de maatschappij. Het is de bedoeling dat deze jongeren hun identiteit terugkrijgen en als het ware 'zichtbaar' worden voor de samenleving.

Amsterdam Zuidoost heeft het grootste aantal onzichtbare jongeren van Nederland. Binnen de grenzen van Amsterdam zuidoost ben ik op zoek gegaan naar een locatie waar dynamiek en een diversiteit aan mensen aanwezig is. De interactie van het gebouw met de stad moet deze jongeren stimuleren als ze terugkeren in de maatschappij. De lage drempel van publieke routing / rennen door en om het gebouw is zeer essentieel. De invloed van de omgeving, waarin deze jongeren dagelijks leven, speelt een belangrijke rol in hun passieve houding. Om ervoor te zorgen dat deze passiviteit overgaat in een actieve houding is het belangrijk dat er voor deze jongeren een omgeving is waar ze het kunnen leren of ervaren.

Afstudeercommissie: Laurens Jan ten Kate (mentor), Bart Bulter en Gus Tielens. Toegevoegde leden tbv het examen: Wouter Kroeze en Jolijn Valk.

Toon meer
OrganisatieAmsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
OpleidingArchitectuur
AfdelingAcademie van Bouwkunst
PartnerAcademie van Bouwkunst Amsterdam
Datum2018-04-10
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk