De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Afstudeer onderzoek naar de haalbaarheid van het Stirling gemaal

Open access

Afstudeer onderzoek naar de haalbaarheid van het Stirling gemaal

Open access

Samenvatting

Nederland heeft in zijn lange geschiedenis met het water vele vormen ontwikkeld om zich te wapenen tegen het water. In dit onderzoek is gekeken naar een nieuwe vorm van bemalen waarmee Nederland een nieuwe stap kan zetten in de strijd tegen het water, het Stirling gemaal. De vraag waar in dit onderzoek antwoord op wordt gegeven is op welke manier dit technisch en financieel haalbaar is en in welke vorm partijen interesse en belangen zullen hebben bij de verdere ontwikkeling van het Stirling gemaal. Voor de technische haalbaarheid is gekeken naar hoe de Stirlingmotor precies werkt. Naast het basisprincipe is ook naar voren gekomen dat er een ideale Stirlingcyclus bestaat die het rendement van een Stirlingmotor positief beïnvloed. Voor het bouwen van een Stirling gemaal kan het best gebruik gemaakt worden van een eerder reeds gebouwde versie van de Stirlingmotor, de Rhombic thermomotor uit 1958 vanwege de bewezen werking met een vermogen van 225kW aan energie. Gelet op de capaciteit van bestaande gemalen zal er echter wel een groter vermogen nodig zijn dan uit het ontwerp van 1958. Het doel van het Stirling gemaal is om bestaande gemalen qua capaciteit te evenaren, om zo een interessante duurzame vervanging te bieden voor bemaling door met name waterschappen. Na verder onderzoek middels verschillende omschreven methoden wordt beoogd 1800kW aan vermogen te leveren, hiermee kan het overgrote deel van de gemalen in Nederland vervangen worden door het duurzame Stirling gemaal.

Toon meer
OrganisatieVan Hall Larenstein
AfdelingKust en Zee Management
Datum2019-04-04
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk