De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Resto VanHarte Plus geeft meer? Waar meedoen geen pijn doet! : Een onderzoek ten behoeve van beleidsadvies omtrent de inhoud en uitvoering van het Resto VanHarte Plusprogramma

Rechten:

Resto VanHarte Plus geeft meer? Waar meedoen geen pijn doet! : Een onderzoek ten behoeve van beleidsadvies omtrent de inhoud en uitvoering van het Resto VanHarte Plusprogramma

Rechten:

Samenvatting

Met de inhoud van het Plus-programma van Resto VanHarte is niets mis. Daarin worden aansprekende voorbeelden van projecten, interventies en samenwerkingspartijen genoemd, die hun functie en kunde bewezen hebben. Het is een effectieve uitvoering van het programma waar het aan schort. De conclusies uit het onderzoek tonen namelijk aan dat de organisatie te maken heeft met een uitvoeringsprobleem. De organisaties die genoemd worden als samenwerkingspartners binnen het programma hebben bewezen resultaten op hun terrein. Maar als uit het onderzoek blijkt dat maar weinig locatiemanagers echt met deze partijen samenwerken, hebben we te maken met de uitvoerbaarheid van het programma. Veel van de inhoud van dit document gaat dan ook over die uitvoering, de daarmee gepaard gaande organisatieverandering en benodigde competenties van de medewerkers om het programma zo effectief mogelijk uit te voeren. Medewerkers moeten meer generalistisch getraind worden en de organisatie heeft een Social Work Generalist nodig om dit te coördineren. Conclusies uit het onderzoek geven ook weer welke onderdelen van het programma momenteel door de klanten (gasten en vrijwilligers) als positief ervaren worden en welke nog iets minder succesvol zijn. Als we de gasten en vrijwilligersenquête vergelijken op de 4 onderdelen van het plusprogramma dan zien we een duidelijk verschil in de waardering van het wel of niet fysiek actiever geworden zijn: slechts 28,9% van de gasten, maar 49,1% van de vrijwilligers geeft aan fysiek actiever geworden te zijn. Mogelijk wordt het vrijwilligerswerk bij Resto VanHarte als een fysieke activiteit gezien en voelen de gasten dit minder, omdat ze lekker bediend worden! Op de andere onderdelen zijn geen noemenswaardige verschillen te zien. Een andere bijvangst van dit onderzoek was in omslag in de bereidheid om de uitvoering en daarmee de medewerkers in het veld het uitgangspunt van vervolgonderzoek te laten zijn. De directie maakte bekend dat zij graag een bottom‐up ontwikkeling binnen de organisatie wilde starten en alle input van de medewerkers was daarbij welkom. Met als gevolg enkele landelijke sessies waarbij alle medewerkers hun ideeën kwijt konden en een structureel terugkerende vorm van beleids- en operationeel overleg waarbij alle medewerkers kunnen meepraten. Een actie waar ik al jaren op wachtte en die mijn urgentie van een organisatieverandering sterker op de kaart zette. Mogelijk hebben mijn tussen de bedrijven door aangedragen methodieken en kennis, die ik tijdens het verloop van de studie verwierf, toch geholpen de aanzet tot deze verandering vlot te trekken. Dat hoop je dan!

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMaster Social Work
AfdelingMaatschappij en Recht
Jaar2013
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk