De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Leerlingen in de VMBO brugklas kunnen niet leren?

Open access

Leerlingen in de VMBO brugklas kunnen niet leren?

Open access

Samenvatting

De afgelopen vier jaar heeft Johan Bijzen samen met leerkrachten en leerlingen van een groene vmbo-schoolonderzoek gedaan naar de manieren waarop je leren leren kunt stimuleren. Wat kunnenleerlingen, in relatietot ‘leren te leren’, in de praktijk met de principes van gemedieerd leren. Dat is de methode waarmeeik heb gewerkt is en die volgens de schrijver vooral ontwikkeld is door Feuerstein.Bij het gemedieerd leren vervult de volwassene – in het onderwijs de leerkracht – een cruciale bemiddelenderol tussen de leerlingen en de leerstof. Voortbouwend op het werk van Piaget en Vygotsky heeft Feuersteinvanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw het mediërend leren vormgegeven (Feuerstein, Rand & Rynders,1993). In Israël en ook in Nederland wordt zijn gedachtegoed vooral gebruikt bij het individueel begeleiden vankinderen met leerproblemen (Van Loo en Van Doorn, 2013).De opvatting – ontstaan gedurende de periode dat de schrijver hiernaar onderzoek deed - is dat leerlingen in devmbo-brugklas kunnen leren te leren, dat het gemedieerde leren daarbij goed gebruikt kan worden en dat desleutel hiertoe in handen van de leerkracht ligt.

Toon meer
OrganisatieAeres Hogeschool
Jaar2014
TypeBoek
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk