De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Samenvatting

Dit verslag bevat de resultaten van het onderzoek hoe de reisvriendelijkheid en de verticale en horizontale instelbaarheid van een douche-/toiletrolstoel verbeterd kan worden. Het probleem is dat huidige toiletrolstoelen zijn ontworpen voor toiletten die voldoen aan de Nederlandse wetgeving voor aangepaste toiletten. Hierin staat onder andere hoe hoog aangepaste toiletten moeten worden opgehangen en de minimale afmetingen van een mindervalide toilet. Het probleem is dat als mensen op reis gaan naar het buitenland en de toiletrolstoel meenemen, de wetgeving voor aangepaste toiletten anders is dan in Nederland. Zo worden toiletten in het buitenland bijvoorbeeld hoger opgehangen dan in Nederland. Daardoor zijn de toiletrolstoelen niet meer geschikt zijn voor deze toiletten. Naast het hoogteverschil vormt ook de positie van de aandrijfwielen een probleem: deze zijn ten opzichte van het rolstoelframe vaak te ver naar achter geplaatst. Hierdoor wordt het bemoeilijkt dat het gat in de zitting van de toiletrolstoel precies uitkomt boven het gat van de toiletpot. Op basis hiervan is de opdracht voortgekomen om een toiletrolstoel ontwerpen waarbij deze problemen worden opgelost. Daarnaast wordt de toiletrolstoel vaak als lomp en onprettig ervaren om mee op reis te nemen. Hieruit komt de vraag om de rolstoel reisvriendelijker te maken. Er is vooronderzoek gedaan, waarbij de doelgroep en experts onder anderen werden bevraagd naar hun ervaringen met toiletrolstoelen. Tevens zijn de verschillende antropometrische maten van de doelgroep verzameld. Vervolgens is er literatuuronderzoek gedaan naar de maten van toiletten en bedden (in verband met de transfer van bed naar toiletrolstoel) in verschillende landen. Toen is er het krachtenspel van de rolstoel geanalyseerd om te kijken of het verantwoord is om de rolstoel te verhogen. Ook is er marktonderzoek gedaan naar verschillende bestaande systemen en inspiratie opgedaan hoe deze eventueel kunnen helpen in het oplossen van het probleem. Hierna zijn concepten gemaakt, deze concepten zijn onder andere met behulp van feedback van de doelgroep en de werkplaats van RD Mobility verbeterd. Hieruit is het beste concept gekomen. Het prototype van dit concept is in de
werkplaats van RD Mobility gemaakt en meegegeven aan een proefpersoon om 4 dagen te testen. Na het testen is er aan de proefpersoon gevraagd om verschillende aspecten van de rolstoel een cijfer te geven van 1 op 10 (comfort, transfergemak, reisvriendelijkheid en instelgemak). Het concept is toen net zo lang doorontwikkeld tot het gemiddelde cijfer van de verschillende punten op een 8 of hoger uitkwam. Dit is gelukt, waardoor het ontwikkeldoel is behaald. Echter scoorde het concept wel iets lager op reisvriendelijkheid en op comfort. Hier zou in een vervolgonderzoek verder naar worden gekeken. Het uiteindelijke concept maakt gebruik van een quick-release plaatje waarmee de wielen makkelijk omhoog en naar voren kunnen worden geplaatst. Daarnaast zijn er twee buizen (aan de voor en achterkant) die in elkaar kunnen worden geschoven waardoor de rolstoel makkelijker mee op reis kan worden genomen.


Toon meer
Organisatie
Opleiding
Afdeling
PartnerRD Mobility, Delft
Jaar2025
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk